Léto hraje z pohledu prodejů piv pro hospodské stále důležitější roli. Napomáhá tomu i zájem Čechů, kteří po covidu přišli na chuť krátkodobým dovoleným a pobytům v tuzemsku, jak uvádí centrála turistického ruchu. Plzeňský Prazdroj na tento trend reagoval výraznou podporou sezónních provozoven, do jejichž vybavení za poslední rok investoval přes 12 milionů korun. Letos tak přibyla oproti loňsku skoro desetina letních výčepů, stánků a občerstvení. A to často na exponovaných turistických místech nebo tam, kde lidé tráví volný čas.
„Význam letní sezony pro pivovarnictví i pro samotné provozovatele hospod postupně roste a tento trend ještě zesílil v souvislosti s covidem. My jsme proto letos zintenzivnili naše rozvojové programy směřující do podpory sezónních provozů i do vybavení předzahrádek a venkovních posezení hospod a restaurací,“ říká Jiří Klabzuba, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje pro hospody a restaurace, a doplňuje: „Podnikům pomáháme s investicemi do zahradního nábytku, pergol, nabízíme jim slunečníky, ale i pomoc při úpravě fasád tak, aby hospody hosty co nejvíce lákaly k návštěvě.“
Pivovar tak napomohl tomu, že jen v letošním roce přibylo bezmála 250 nových „letních“ prodejních míst napříč Českem, nejvíce ve Středočeském, Moravskoslezském a Plzeňském kraji. „Je to skoro o 10 procent více čistě letních provozů než loni. Celkem tak letos zavážíme piva a další nápoje do rekordních 2500 sezónních prodejních míst. To s sebou nese samozřejmě i lepší služby pro turisty a návštěvníky tuzemských destinací,“ doplňuje Jiří Klabzuba.
S tím, jak řada hospodských zahrádek a sezónních provozoven vzniká v místech, kde lidé aktivně tráví svůj volný čas, souvisí i změna spotřebitelského chování. Lidé častěji, než dřív vyhledávají čepovaná nealkoholická piva. Prodeje oblíbeného čepovaného Birellu se letos v červenci a srpnu meziročně zvýšily o 7 procent, proti před covidovému roku 2019 pak dokonce o 17 procent.
„Nealko piva jsou dnes již plnohodnotnou kategorií nápojů pro dospělé a jejich popularita silně roste, a to právě zejména v letních měsících. Platí to jak pro ochucené varianty, které jsou ideálním nápojem nejen v době odpočinku, ale i při sportu, turistice nebo na cyklovýletech, tak i pro klasické nealko pivo. To už zdaleka není jen pivem pro řidiče. Zejména pro mladší generace dospělých je to vyhledávaná volba i v hospodách,“ dodává Jiří Klabzuba.
Prazdroj proto svou nabídku nealko segmentu neustále inovuje a vychází tak vstříc chuťovým požadavkům spotřebitelů. Roste také počet míst, kde je Birell k dostání v čepované variantě – v ní pivovar nabízí kromě základního světlého Birellu i ochucenou verzi Pomelo & Grep a letos nově také Višeň & Ostružina.
Letní sezona v českých hospodách a na zahrádkách kromě nealka přála i ležákům. Jejich obliba vzrostla jak oproti loňsku, tak ve srovnání s před covidovým rokem 2019. Výrazně bodují zejména piva s hořkým chuťovým profilem jako Pilsner Urquell nebo Radegast.
Úspěch čepovaných piv z Prazdroje je z velké části dán tím, jak výraznou podporu pivovar věnuje kvalitě čepování i celkové péči o pivo v hospodách, kam dodává svá piva. Jen loni proškolil celkem 11 tisíc výčepních a dalších členů personálu. „Loni se zlepšilo rekordních 1700 podniků v tom, jak se starají o pivo. Ze zhruba 10 tisíc hospod a restaurací v Česku, která napřímo odebírají naše piva, už polovina umí perfektně načepovat hladinku, ví, že sklenice musí být čistá, studená a mokrá a dbají i na správné sanitování výčepu. A kvalita čepování se zlepšuje i v sezónních provozovnách. To je skvělá zpráva pro hosty, kteří si chtějí dát v létě na zahrádce dobře ošetřené pivo,“ říká Jiří Klabzuba.
Prazdroj kromě školení výčepních dovedností a péče o pivo nabízí hospodám bezplatně i další rozvojové programy. Ty se věnují například školení obsluhy, marketingu, kuchařským dovednostem a dalším aspektům, které přispívají k rozvoji gastro podnikání. Pivovar v nich v posledních době sleduje jeden výrazný trend. Zatímco v předchozích létech byl největší zájem o školení personálu – ať už kuchařů nebo obsluhy, nyní své znalosti chtějí zlepšovat zejména samotní majitelé nebo manažeři hospod. Nejvíce je zajímají školení ekonomických a účetních dovedností a pak digitální marketing. „Obecně lze říci, že kvalita služeb je již na velmi vysoké úrovni. Nyní je pro majitele a provozovatele největší výzvou nalákat do svých provozů zákazníky. Ti jsou totiž stále náročnější a zvažují, kde a za co utratí své peníze. Uspět mohou jen ti s velmi dobrým servisem a ti, kteří o svých službách dají vědět,“ doplňuje Jiří Klabzuba.
Foto + Zdroj: Svencom s.r.o
<