Lidé nakupují stále méně. Své útraty omezují výrazněji než během pandemie, kdy bylo mnoho obchodů zavřených nebo do nich byl ztížený přístup. Listopadové maloobchodní tržby klesly podle data statistiků už sedmý měsíc v řadě. Nejvíce Češi utlumili nákupy potravin, naopak vyšší byly prodeje kosmetických a toaletních výrobků. Oživení nákupů přitom nelze čekat ani v příštích měsících.
Maloobchodní tržby klesly loni v listopadu meziročně o 8,7 procenta. V meziměsíčním srovnání, tedy oproti říjnu, klesly o 0,3 procenta. Číslo, které ve čtvrtek oznámil Český statistický úřad, je vyšší než většina expertních odhadů.
Analytiky přesto tento vývoj tolik nepřekvapuje. „Je to potvrzení toho, že domácnosti šetří, kde můžou, a tak si nakoupí jen to podstatné, co pro běžný provoz potřebují,“ říká Jana Mücková, ekonomka a obchodní ředitelka investiční skupiny LOGeco.
Takzvanou zbytnou spotřebu lidé podle ekonomů odkládají na dobu, kdy se inflace uklidí a jim se stabilizují příjmy. Mezi ni patří například vybavení domácnosti, zboží pro volný čas a IT výrobky. Slabší jsou i prodeje oblečení a obuvi a po 19 měsících také došlo k meziročnímu poklesu tržeb u prodejen s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.
Zdražovaly hlavně potraviny
Tržby prodejen s potravinami byly v listopadu nižší o 9,2 procenta, přičemž hůře na tom byl prodej ve specializovaných prodejnách potravin, ten činil dokonce 13,6 procenta. „V poslední době docházelo k poměrně svižnému růstu cen potravin, který ale již zbrzdil na konci roku a měl by s ohledem na vývoj cen agrárních komodit zvolnit i začátkem letošního roku,“ popisuje analytik David Vagenknecht z Raiffeisenbank. Ceny potravin v listopadu meziročně vzrostly na 27,1 procenta.
„Za celý rok 2022 tak maloobchodní tržby míří v reálném vyjádření k meziročnímu poklesu přibližně o čtyři procenta,“ shrnuje situaci ekonom Vít Hradil ze společnosti Cyrrus.
Naopak o něco vyšší byly prodeje kosmetických a toaletních výrobků, tam úřad evidoval nárůst o necelá tři procenta. U pohonných hmot nebyl pokles tak výrazný (2,1 procenta), čemuž přispělo zejména postupné snižování jejich ceny na čerpacích stanicích.
Mohutný propad
Snižování tržeb u obchodníků nastalo už v druhé polovině roku 2021, loni propad pokračoval. „Ještě nikdy v historii zveřejněné časové řady se nestalo, že by se maloobchodní tržby dva měsíce po sobě propadly tak mohutně jako v říjnu a listopadu 2022,“ komentuje situaci ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Platy, mzdy i důchody podle něj sice loni v létě meziročně rostly, dvojciferná inflace byla natolik vydatná, že příjem se lidem v Česku reálně výrazně snížil. „Češi omezují své nákupy nejvíce v historii, dokonce více než kdykoli během pandemie, kdy se ani moc dobře nakupovat nedalo,“ tvrdí Kovanda.
Čeká se krátká recese
Ani vyhlídky expertů na následující měsíce prozatím nejsou příliš optimistické. „Pokles tržeb obchodníků značí, že česká ekonomika dál zpomaluje svůj růst a v roce 2023 může přejít do krátké a mělké recese,“ odhaduje ekonom BHS Štěpán Křeček.
K oživení ekonomiky by pomohlo snížení úrokových sazeb ze strany České národní banky, efekt by ale nebyl okamžitý. „Lidé se proto musí připravit na to, že okamžité zlepšení situace nepřijde a následující měsíce budou obtížné,“ dodává Křeček.
Problémem budoucích měsíců může mít například rostoucí nezaměstnanost. „Hlavní roli v omezování se ve spotřebě bude hrát obava o budoucí příjmy, protože nezaměstnanost se může vyhoupnout až k pěti procentům,“ dodává ekonom společnosti Citfin Tomáš Volf.
Prosincová maloobchodní čísla, která Český statistický úřad vypublikuje příští měsíc, mohou být světlou výjimkou, která byla ovlivněna tradičními vánočními nákupy. „Řada průzkumů nicméně naznačovala, že tuzemské domácnosti v rámci uplynulých Vánoc na dárcích spíše šetřily a vánoční nákupy, a s nimi i maloobchodní tržby za prosinec, tedy s velkou pravděpodobností také vykážou meziroční pokles,“ doplňuje ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.
Na druhou stranu, snížená poptávka po zboží ze strany českých domácností bude podle expertů fungovat jako stopka dalšímu zdražování. „To sice může část prodejců dostat do potíží s udržitelností vlastního podnikání, ovšem přispěje ke zvolňování tuzemské inflace,“ uzavírá Hradil.