Automobilový průmysl čelí výzvám, ale BMW se zdá být v klidu. Jak to, že zatímco konkurence bojuje, mnichovská automobilka hlásí miliardové zisky?
Zisky, které překvapily
BMW nedávno zveřejnilo výsledky za třetí čtvrtletí roku 2024, které mnohé překvapily: čistý zisk dosáhl 1,7 miliardy eur, což je více než trojnásobek oproti stejnému období loňského roku. Na první pohled by se mohlo zdát, že krize, o níž mluví téměř každý výrobce aut, se Mnichova netýká. Ale tento skok je částečně způsoben srovnáním s mimořádně slabým kvartálem roku 2023, kdy firmu brzdily problémy s dodávkami brzdových systémů.
I po očištění o tuto výhodu je výsledek pozoruhodný. BMW už po třech čtvrtletích vydělalo 5,7 miliardy eur po zdanění. Oproti Mercedesu, který je na 3,9 miliardách, nebo Volkswagenu s 3,4 miliardami, působí mnichovská bilance poměrně luxusně.
Klidná ruka na kormidle
Zatímco konkurenti se snaží najít správnou strategii v rychle se měnícím světě elektromobilů, BMW sází na klid a konzistenci. „Ukázali jsme, jak robustní a životaschopný je náš obchodní model,“ prohlásil s jemnou sebeironií šéf koncernu Oliver Zipse. Jinými slovy – BMW si drží kurs, i když moře kolem bouří.
Základem této stability je přístup „Power of Choice“, tedy možnost výběru mezi spalovacími, hybridními i plně elektrickými pohony. Výsledek? V roce 2023 firma prodala přes 426 tisíc elektromobilů, o 13,5 % víc než rok předtím, a letos by se mohla přiblížit hranici půl milionu elektrifikovaných vozů.
Kdo by čekal, že taková diverzifikace rozmělní směr, mýlil by se – BMW se stále prezentuje jako značka výkonu, nikoli kompromisů. A právě v době, kdy část trhu ztrácí víru v přechod na elektromobilitu „za každou cenu“, může tahle vyváženost působit jako kotva v rozbouřeném trhu.
Nové horizonty
Další eso v rukávu má koncern v podobě „Neue Klasse“ – platformy nové generace elektromobilů, která má snížit výrobní náklady. První modely už mají za sebou slibný rozjezd: například iX3 eviduje v Evropě vyšší objednávky, než BMW původně čekalo. Koncern tak nejen snižuje závislost na stávající produkci, ale vytváří si manévrovací prostor pro změnu modelové nabídky – do roku 2027 má uvést přes čtyřicet nových či modernizovaných modelů.
K rozvoji má přispět i nově otevřené Future Mobility Development Center v Sokolově, do nějž firma investovala 300 milionů eur. České pracoviště se soustředí na testy autonomních systémů a efektivnější výrobu. I to je signál, že BMW přemýšlí dlouhodobě – a že výzkum stále má své místo I mimo Německo.
Výzvy na obzoru
Ani BMW však není imunní vůči problémům. Slábnoucí poptávka v Číně a rostoucí cla snižují ziskové marže, které už vloni překvapily investory. Čistý zisk za rok 2023 se propadl o třetinu na 7,68 miliardy eur – důkaz, že i v prémiovém segmentu se odvaha k investicím neobejde bez investic.
Analytik Ferdinand Dudenhöffer upozorňuje, že zatímco Mercedes přepálil důraz na luxus a Porsche zase rychlý přechod na elektro, BMW se drží vyváženého kurzu. Ale i tady hrozí riziko: bez výraznějšího úspěchu v Číně může být tato rovnováha křehká.
BMW tedy dokazuje, že i v době, kdy se automobilový průmysl mění pod rukama, lze vydělávat. Stačí klid v řízení, sázka na kontinuitu a možná i trocha bavorského štěstí.
Zdroj info: t-online.de
Autor: Josef Neštický
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Článek BMW: Jak se udržet na vrcholu v bouřlivých časech se nejdříve objevil na Ekonomický magazín.
<