Strašidelné masky, hromady sladkostí a děsuplná výzdoba domácností zaplaví poslední říjnový den Spojené státy. Halloween, jak se dnes nazývá původně keltský lidový svátek Samhain, se z pohanské oslavy konce léta a příchodu nového roku postupem doby proměnil ve svátek komerce. Historicky rekordní halloweenské výdaje mají podle americké Národní maloobchodní federace (NRF) padnout letos.
NRF očekává, že Američané utratí 12,2 miliardy dolarů, tedy více než loňských rekordních 10,6 miliardy dolarů.
Jen za kostýmy prý Američané vydají 4,1 miliardy, za dekorace 3,9 miliardy, dalších 3,6 miliardy dolarů padne na nákup sladkostí a zhruba za půl miliardy se nakoupí halloweenská přáníčka.
Údaje NRF ukazují, že Američané vynaloží na směs kostýmů, cukrovinek, bytových dekorací a party potřeb v průměru 108 dolarů. Pro srovnání – jen polovina Kanaďanů očekává, že letos za Halloween v přepočtu utratí více než 37 amerických dolarů.
Za rekord může inflace i opadnutí pandemie
Podle odhadů NRF se letos oslav zúčastní 73 procent americké populace. Stejně jako v předchozích letech se spotřebitelé nejčastěji chystají oslavovat rozdáváním sladkostí (68 procent), výzdobou domu (53 procent) či převlékáním se do kostýmů (50 procent). V rámci návratu k normám před pandemií však více spotřebitelů plánuje také uspořádat večírek nebo se ho zúčastnit (32 procent), případně vzít své děti na koledování (28 procent).
Obchodníky může těšit, že podle zprávy NRF začínají američtí spotřebitelé nakupovat na Halloween dříve než v předchozích letech, což platí především pro mladší generaci. „Mladší lidé se již nemohou dočkat, až začnou nakupovat na Halloween, přičemž více než polovina spotřebitelů ve věku 25 až 44 let plánuje nákupy před zářím nebo během něj,“ uvedl výkonný viceprezident společnosti Prosper pro strategii Phil Rist.
Nákupy mladých podle něj rostou i vlivem sociálních sítí. „Sociální média jako zdroj inspirace na kostýmy pro mladší spotřebitele stále rostou, protože čím dál více lidí mladších 25 let se pro nápady obrací na TikTok, Pinterest a Instagram,“ uvedl Rist.
Za letošní rekordní halloweenské útraty Američanů může samozřejmě částečně inflace, přičemž za zvýšením cen cukrovinek může být i nedostatek cukru. Jeho ceny letos vzrostly na nejvyšší úroveň od roku 2012, což bylo způsobeno především špatným počasím, které zasáhlo Čínu, Indii a Thajsko.
Halloweenská ekonomika
Na základě keynesiánské ekonomické školy mohou mít tyto velké halloweenské sváteční útraty významný krátkodobý přínos pro ekonomiku, protože podporují dodatečné nákupy, ke kterým by jinak nedošlo.
To ostatně platí o všech velkých svátcích, jako je Halloween, Den díkůvzdání nebo Vánoce – fungují vlastně jako ekonomický miniboom. Způsobují skokové nárůsty spotřebitelských výdajů, které mají další pozitivní vedlejší efekty. S rostoucími svátečními tržbami podniky například najímají více zaměstnanců, kteří pak také více utrácejí za zboží. Vliv mají tyto zvýšené výdaje i na všechna sekundární odvětví, jako je třeba doprava či reklama.
Mnozí ekonomové se tak domnívají, že zvýšení výdajů v období kolem Halloweenu má pozitivní vliv na ekonomiku. Podle jiného ekonomického náhledu je ale docela dobře možné, že pozitivní účinky halloweenských spotřebitelských výdajů jsou kompenzovány negativními dopady v jiných oblastech. Někteří spotřebitelé například v očekávání zvýšených výdajů koncem října mohou snížit výdaje v předchozích měsících nebo v listopadu, a to jak kvůli kompenzaci zvýšených výdajů na Halloween, tak v očekávání vánočních útrat.
Další ekonomové zase tvrdí, že výdaje na sezonní spotřební zboží, jako jsou kostýmy a dekorace, odvádějí zdroje od produktivnějších investic či ukusují z úspor domácností.
Na druhou stranu, i kdyby byly halloweenské oslavy celkově ekonomicky neutrální, mohou mít podle ekonomů řadu pozitivních vzdělávacích dopadů. Koledování například děti učí cenným ekonomickým dovednostem, třeba jak si s kamarády vyměňovat sladkosti, aby z halloweenské noci měly co největší užitek.