Nejhodnotnější značkou světa je Apple, za ním následují Google a Microsoft, který předstihl loni třetí Amazon. Z netechnologických značek si prvenství připsal McDonald’s, do první desítky se vrátila Coca-Cola. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ, který sestavuje výzkumná společnost Kantar.
Indexu stále dominují značky ze Spojených států. Do první desítky se dostala již jen čínská mediální společnost Tencent a francouzský prodejce luxusního zboží Louis Vuitton.
Celková hodnota 100 značek dosahuje 6,9 bilionu USD, což oproti roku 2022 představuje 20procentní pokles. Pouze 16 značek první stovky vykázalo růst své hodnoty.
V žebříčku TOP 100 jsou opět nejvíce zastoupeny technologické značky. Kategorie luxusního zboží, rychlého občerstvení a potravin a nápojů se však ukazují být nejodolnější vůči tržním výkyvům.
Deset nejhodnotnějších značek světa:
Pořadí | Značka | Hodnota v roce 2023 (v mld. USD) |
Meziroční změna hodnoty (v mld. USD) |
1. |
Apple |
880,455 |
-67 |
2. |
|
577,683 |
-242 |
3. |
Microsoft |
501,856 |
-110 |
4. |
Amazon |
468,737 |
-237 |
5. |
McDonald’s |
191,109 |
-5 |
6. |
Visa |
169,092 |
-22 |
7. |
Tencent |
141,020 |
-73 |
8. |
Louis Vuitton |
124,822 |
+1 |
9. |
MasterCard |
110,631 |
-6 |
10. |
Coca-Cola |
106,109 |
+8 |
Zdroj: Kantar BrandZ
Video: Tvoří módu z látek na vyhození: Je skoro sprosté, když dnes značka není udržitelná (20. 12. 2022)
„Značku Afka jsem stvořila pro městské nomády, kteří jsou od rána do večera na nohou. Je to morfující móda,“ říká návrhářka Vendula Niklová. | Video: Daniela Drtinová