Česká pošta v posledních dnech zaregistrovala podezření na podvodné zneužití služby SIPO ze strany jednoho příjemce. Dotčeno bylo asi 4000 plátců, po kterých jedna firma požaduje zaplacení částek v řádu tisíců korun. Pošta to dnes oznámila v tiskové zprávě. Jméno firmy pošta nechce zveřejnit. Podle informací ČTK jde o společnost Tran Warehouse.
„Doporučujeme všem plátcům, kteří pro své měsíční úhrady využívají službu SIPO, aby si před úhradou zkontrolovali platební položky na platebním dokladu. Pokud plátce odmítá uhradit některou z předepsaných položek, má možnost na kterékoliv pobočce České pošty požádat o vystavení platebního dokladu SIPO na vybrané platby a platbu bez určité konkrétní položky uhradit,“ uvedl mluvčí Matyáš Vitík.
Doklad na vybrané platby lze vyhotovit i plátci, který SIPO hradí bezhotovostně, ale jenom do doby, než bude vyinkasovaná platba z banky Českou poštou zpracována.
Česká pošta nabízí službu SIPO firmám, kterým na základě dodaného seznamu plátců umožňuje inkasovat peníze za poskytnuté služby. Pošta ale podle mluvčího není oprávněna zkoumat, za co a na základě jakého důvodu příjemce peníze od plátců požaduje.
„Ujišťujeme plátce SIPO, že Česká pošta činí veškeré kroky k vyjasnění situace a spolupracuje s příslušnými orgány činnými v trestním řízení. Vzhledem k tomu, že se podezření nepodařilo stoprocentně prokázat, nemůžeme poskytnout bližší informace o zadavateli podezřelých plateb,“ řekl mluvčí.
Dodal, že v případě, že zadavatel neposkytne České poště důkazy, že je oprávněn od plátců SIPO požadovat zmíněné platby, bude s ním okamžitě ukončena smlouva, na základě které je oprávněn inkasovat peníze od plátců přes službu SIPO.
Službu SIPO využívají tři miliony lidí. Zkratka SIPO znamená název: „Sdružené inkaso plateb obyvatelstva“, což je služba, která umožňuje sloučit několik pravidelných inkasních příkazů od různých společností do jediné platby, která je automaticky stržena z účtu plátce.