Španělský oděvní řetězec Zara stáhl ze svých internetových stránek a z aplikace reklamní kampaň s figurínami, kterým chyběly končetiny, a se sochami zahalenými do bílých prostěradel. Podle kritiků, kteří volali po bojkotu firmy, reklama připomínala mrtvoly v Pásmu Gazy, kde v současné době válčí Izrael s radikálním palestinským hnutím Hamás. Informoval o tom dnes list The Times.
Oděvní řetězec uvedl, že lituje „nedorozumění“ ohledně snímků, které vyvolaly silné reakce na internetu a které přinesly výzvy propalestinských aktivistů k bojkotu kampaně. Společnost uvedla, že někteří zákazníci v nich „viděli něco, co bylo daleko od záměru při jejich vytváření“.
Podle společnosti Inditex, která vlastní Zaru, byla změna součástí běžného postupu obnovování obsahu. K výzvám k bojkotu se nevyjádřila, ale uvedla, že kolekce s názvem Atelier byla koncipována v červenci a fotografie byly pořízeny v září.
Válka mezi Izraelem a Hamásem začala 7. října, když palestinští ozbrojenci vtrhli na jih Izraele a zavraždili přitom na 1200 lidí. Izraelské bombardování a pozemní operace si v Gaze vyžádaly už přes 18.400 mrtvých, uvádějí místní zdravotnické úřady.
Na účtu Zary na sociální síti instagram se objevily desítky tisíc komentářů k fotografiím, mnohé s palestinskými vlajkami, zatímco na sociální síti X se šířil hashtag „#BoycottZara“ (bojkotujte Zaru).
Na jedné z fotografií je zachycena modelka, jak nese figurínu zahalenou do bílého pláště, a na další je figurína bez rukou. Podle kritiků připomínaly fotografie mrtvol v bílých rubáších v Gaze.
Na fotografiích je zřejmě zobrazen umělecký ateliér s žebříky, balicím materiálem, dřevěnými bednami a jeřáby a asistenti v montérkách. Zara uvedla, že jediným účelem kampaně bylo „předvést řemeslně vyráběné oděvy v uměleckém kontextu“. Prodejce při uvedení kolekce 7. prosince uvedl, že byla inspirována pánskou krejčovskou prací z minulých století.
Reakce podle britského deníku poukazuje na zvýšenou citlivost, které mezinárodní značky čelí v době, kdy se boje v Pásmu Gazy zintenzivňují a kdy sílí výzvy k bojkotu firem.
Fotografie, které se v pondělí ráno objevily na domovské stránce internetového obchodu Zara, už dnes nebyly na webových stránkách ani v jeho aplikaci k vidění.
Není to poprvé, co se reklamní kampaň stala předmětem kontroverze.
Značka Dolce & Gabbana byla v roce 2018 odstraněna z internetových obchodů v Číně, když kampaň zobrazující modelky, které se snaží jíst italské jídlo hůlkami, místní celebrity a sociální média odsoudily jako rasistickou. Loni se Zara dostala pod palbu kritiky některých Palestinců a Izraelců, když šéf místní franšízy tohoto prodejce v Izraeli uspořádal předvolební akci pro ultranacionalistického politika.