Cena nové elektroniky je často nižší než cena za opravu rozbitého kusu. Do budoucna by se to mohlo v EU změnit, opravy by měly být pro spotřebitele přijatelnější variantou. Počítají s tím nová pravidla, která tento týden odsouhlasil Evropský parlament. Spotřebitele by měla motivovat k tomu, aby místo nových kusů vyhledávali kvalitní servis.
Povinnosti nová směrnice ukládá především výrobcům. Ti budou muset spotřebitelům zaručit, že jim výrobek v případě poruchy opraví, a to v přiměřené době a za přiměřené náklady.
Nová legislativa upravuje i délku záruky. Pokud se zboží rozbije během záruční doby a následně bude opraveno, záruka by se pak měla prodloužit o dalších dvanáct měsíců. Lidé by tak mohli mít s vidinou delší záruky větší motivaci k opravám namísto kupování nových produktů.
Výrobci budou mít také povinnost opravit některé zboží i po uplynutí záruky. Vztahovat se to bude na běžné domácí spotřebiče, u kterých je oprava proveditelná, jako jsou například pračky, vysavače, ale i chytré telefony.
Lidé pak budou mít nárok na zapůjčení náhradního zařízení, a pokud nebude možné jejich původní zařízení opravit, budou moci získat jiné, renovované.
Oprava elektroniky už nebude předražená
Europoslanci právo na opravu schválili drtivou většinou. Jen tři europoslanci hlasovali proti a čtrnáct se zdrželo hlasování.
„Právo spotřebitelů na opravu výrobků se nyní stane skutečností. Bude snazší a levnější opravovat než kupovat nové, drahé zboží,“ uvedl k nové legislativě její zpravodaj, europoslanec René Repasi ze socialistické skupiny.
Pochvala zaznívá i z řad českých zástupců. Pro novou směrnici zvedli ruku všichni čeští europoslanci, což není obvyklé, neboť se ve svých názorech mnohdy rozcházejí. Tentokrát ale legislativa získala z Česka jednomyslnou podporu.
„Právo na opravu zajistí, že opravy elektroniky nebudou uměle předražené. Změna nikomu nezakazuje si pořizovat každé dva roky produkt nový, ale dává možnost lidem, kteří to dělat nechtějí,“ prohlásil český europoslanec Marcel Kolaja (Piráti).
Spotřebitelé si servis budou moci vybrat
Novou legislativu uvítala i společnost Swappie, která renovuje a prodává použité iPhony. „Legislativa jasně předpokládá, že spotřebitelé budou mít možnost vybrat si jakéhokoliv poskytovatele oprav bez ohledu na to, zda je spojen s původní výrobcem,“ uvedla společnost redakci Euractiv.com.
Podle Swappie tak bude moci mezi opraváři zavládnout spravedlivá hospodářská soutěž a spotřebitelé by vůči opravám mohli mít větší důvěru. Výrobci také budou mít povinnost poskytovat opravářům náhradní díly za adekvátní cenu.
Přestože legislativa zavádí řadu nových povinností především pro výrobce, ti se schváleným pravidlům nebrání. Například evropská asociace výrobců domácích spotřebičů tvrdí, že už nyní 91 procent požadavků na opravu, které její členové řeší, vede skutečně k opravě.
„Právní předpisy o právu na opravu dále zlepší již tak vynikající situaci v oblasti domácích spotřebičů,“ uvedla k tématu Candice Richaudová, vedoucí manažerka APPLiA pro firemní záležitosti.
Přehled opravářů bude online
Evropská unie také vytvoří speciální informační portál, skrze který by měli lidé získat detaily o opravárnách či prodejcích repasovaného zboží v okolí nebo o cenách a době trvání opravy.
Další povinnost se vztahuje na státy. Každý členský stát EU by se měl pokusit opravy propagovat, například skrze informační kampaně či poukázky.
Směrnici ještě budou muset schválit zástupci členských států. Země pak budou mít dva roky na to, aby ji převedly do svého vnitrostátního práva. Až poté její dopad pocítí samotní spotřebitelé napříč Evropou.