

Itálie se chystá na megalomanský projekt – most přes Messinskou úžinu za 13,5 miliardy eur. Tento visutý kolos má propojit Sicílii s pevninou a slibuje ekonomický rozvoj, ale zároveň budí obavy z ekologických rizik a finanční udržitelnosti.
Mosty jsou často vnímány jako symboly spojení a pokroku. Plánovaný most přes Messinskou úžinu má být právě takovým symbolem, propojujícím italskou pevninu s ostrovem Sicílie. S cenovkou 13,5 miliardy eur, jak uvádí italská vláda, jde o jeden z nejdražších infrastrukturních projektů současnosti.
Historická touha po spojení
Myšlenka propojit Sicílii s pevninou není nová. Už ve starověkém Římě se o tom snilo, ale teprve ve 20. století se plány začaly konkretizovat. Od 60. let minulého století se projekt objevoval a mizel jako fata morgána – prosazovaný za vlády Silvia Berlusconiho, rušený pod Romanem Prodim či Mariem Montim, aby ho v roce 2023 znovu oživila vláda Giorgie Meloniové. Dnes jsme podle informací z italského Ministerstva infrastruktury a dopravy blíže realizaci než kdy dřív – programová dohoda je podepsána a konečné schválení mezirezortním výborem CIPESS se očekává do konce měsíce.
Technický kolos a ekonomický slib
Most přes Messinskou úžinu má být visutou stavbou s hlavním rozpětím 3 300 metrů, což z něj udělá nejdelší visutý most na světě. Celková délka dosáhne 3 666 metrů, pylóny se budou tyčit do výšky 399 metrů a konstrukce má vydržet 200 let, jak uvádí projektová dokumentace společnosti Stretto di Messina S.p.A. Most pojme šest jízdních pruhů a dvoukolejnou železniční trať, s kapacitou až 6 000 vozidel za hodinu a 200 vlaků denně. K tomu přibude 40 kilometrů navazující infrastruktury, z velké části v tunelech.
Zastánci projektu, včetně ministra infrastruktury Mattea Salviniho, argumentují, že most přinese ekonomický boom. Odhadují příspěvek k HDP ve výši 2,9 miliardy eur ročně a vytvoření přes 100 000 pracovních míst během výstavby. Sicílie by se konečně zbavila závislosti na trajektech a stala by se plnohodnotnou součástí evropské dopravní sítě TEN-T.
Cena snů: 13,5 miliardy a spousta otázek
Cena 13,5 miliardy eur, jak ji potvrzuje italská vláda, je astronomická. Financování má být kombinací státního rozpočtu, evropských fondů (EU přispívá na železniční část z programu TEN-T asi 25 miliony eur) a dokonce se zvažuje překlasifikování části nákladů na obranné výdaje kvůli cílům NATO. Evropská komise však neposkytne větší podporu z programu Connecting Europe Facility, protože jde o čistě národní projekt.
A co rizika? Messinská úžina je seismicky aktivní oblast. I když je most navržen tak, aby odolal zemětřesení až do síly 7,5 stupně Richterovy škály, pochybnosti zůstávají. Ekologické organizace jako Greenpeace či WWF varují před dopady na ekosystém úžiny, migraci ptáků a porušením chráněných oblastí Natura 2000. Občanská hnutí jako „No Ponte“ pak mluví o plýtvání veřejnými prostředky, které by mohly jít na modernizaci železnic či sociální služby.
Budoucnost projektu je stále nejistá. V optimistickém scénáři začne stavba ještě letos, jak plánuje italská vláda, a do roku 2032 bude most hotov. Ale co když narazí na právní či ekologické překážky? Nebo co když politické změny v Itálii projekt opět zastaví, jako se to stalo už tolikrát? Riziko geologické nestability zůstává trvalou hrozbou. Přesto italská vláda věří, že moderní technologie a strategický význam projektu – možná i vojenský – převažují nad obavami.
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Marek Hájek
Zdroj info: Italská vláda, červenec 2025 (odhad nákladů 13,5 miliardy eur a ekonomické dopady), Stretto di Messina S.p.A. (technické parametry mostu a kapacita), Evropská komise, zprávy o TEN-T (financování železniční části projektu), Handelsblatt (aktuální stav a politické souvislosti), Italnews.online (názory zastánců a odpůrců projektu).
<