Minout se během vánočních nákupů může kdokoliv. Ať koupí pod stromeček pantofle se špatnou velikostí, vybere stejné ponožky jako jiný člen rodiny nebo se jednoduše obdarovanému jejich vzor nelíbí. Deník Aktuálně.cz vysvětluje, na co mají zákazníci nárok, když chtějí nepovedený dárek vrátit zpět prodejci.
Vrátit zboží bez udání důvodu může zákazník dle zákona do 14 dní od jeho převzetí. Má to ale své výjimky – smlouva musí být uzavřena přes internet nebo po telefonu. V kamenném obchodě tedy bezdůvodně vrátit zakoupené zboží nelze. A neuspějete ani v případě, že jste zboží zakoupili u jiné soukromé osoby.
„Proto doporučujeme zvýšenou ostražitost při nákupech přes takzvané tržiště zveřejňující inzerátové nabídky, jako je třeba Facebook Marketplace,“ upozorňuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Zákazníkova práva k odstoupení od smlouvy platí i v případě, když prodejce upraví obchodní podmínky v jeho neprospěch. „Zpravidla odstupuje osoba, jež zboží zakoupila, avšak mohla by tak učinit i osoba, která dárek obdržela, pokud zároveň disponuje způsobem, jak prokázat koupi produktu. V takovém případě je vhodné, aby kupující spolu s fakturou obdarovanému předal také postoupení práv z kupní smlouvy,“ připomíná dále organizace dTest.
Hlavní podmínkou pro odstoupení od smlouvy je, že je omezeno lhůtou dvou týdnů od obdržení zboží. Ačkoliv lze zboží objednat i dříve, tak okamžik převzetí, obdarování blízkého a následné odstoupení od smlouvy musí proběhnout v této lhůtě.
Ve zmíněných 14 dnech ale stačí právo na odstoupení jen uplatnit – to znamená, že stačí odeslat vyjádření, že kupující odstupuje. Zákon následně stanovuje, že od okamžiku odstoupení běží další lhůta 14 dní, ve které má zákazník zboží odeslat nazpět prodávajícímu. „Pokud tedy nakupujete vánoční dárky s větším předstihem, doporučujeme se ujistit, že jste dárek správně vybrali, protože odstoupit od smlouvy bez udání důvodu již nemusí obdarovaný stihnout,“ dodává Hekšová.
E-shop není půjčovna
Oborníci zároveň upozorňují, že e-shopy nefungují jako půjčovna věcí, a to ani o vánočních svátcích. Smyslem odstoupení od smlouvy je seznámit se s povahou zboží – tedy podobně jako si lze v obchodě vyzkoušet oblečení.
„Naopak se nejedná o zapůjčení věci na čtrnáctidenní užívání. Dle zákona spotřebitel odpovídá za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné pro seznámení se s jeho povahou, vlastnostmi a funkčností,“ varuje dTest.
Snadno se tedy může stát, že pokud bude obdarovaná osoba zboží používat a dojde k jeho opotřebení, obchodník už nevrátí celou kupní cenu.
A ještě na jednu věc pozor: ze zákona náleží povinnost uhradit náklady spojené s vrácením zboží při odstoupení zákazníkovi. Platí to v případě, že o ní prodejce informuje, což také zpravidla činí, a to ve svých obchodních podmínkách.
Jak vrátit nevhodný dárek na internetu
- Obchodníkovi oznamte, že odstupujete od smlouvy, do 14 dnů od převzetí zboží. Pak máte dalších 14 dnů na to, abyste odeslali zboží zpátky. Oba kroky lze spojit dohromady, tedy poslat balík se zbožím a oznámením o odstoupení. Rozhodně ale nedělejte to, že zboží jenom pošlete zpátky bez komunikace a součinnosti z vaší strany.
- Z důvodu zajištění bezpečné přepravy zboží zpátky k obchodníkovi je vhodné jej zabalit do původního obalu včetně všech polystyrénových či jiných výplní. Pokud však odstupujete v zákonné lhůtě, nedodání obalu nemůže být důvodem k odmítnutí vraceného zboží. Jedná-li se o speciální obal, musíte počítat s tím, že vám za jeho nahrazení může prodejce něco naúčtovat.
- Ze zákona vám musí prodejce vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám. Nenechte se zarazit tím, že je povinen vrátit vám za dodání zboží pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí.
- Peníze vám bez vašeho souhlasu nemůže vrátit jiným způsobem, než jakým jste platili.
- Pokud zboží vracíte zpět podnikateli, poštovné platíte vy.
- V období Vánoc některé e-shopy umožňují vrátit zboží v delší lhůtě, například třiceti dnů, což je dobré si předem ověřit. Pokud e-shop takovou možnost svým zákazníkům poskytuje, může si po uplynutí 14 dnů určit přísnější podmínky jako dodání neporušeného původního obalu, visaček a podobně.
Zdroj: dTest