E-shop s elektronikou Alza.cz vyřídí zákazníkům reklamaci zboží, které do 30. září letošního roku zakoupí na konkurenčních webech Mall.cz a CZC.cz patřící pod polskou skupinou Allegro. Alza o tom informovala v tiskové zprávě. Argumentuje mimo jiné tím, že Allegro je neurčité ohledně budoucnosti svých e-shopů. Ohlášené reklamace ovšem nejsou zákonné, kampaň Alzy je dočasná a má řadu podmínek.
Mluvčí Mallu Jakub Charvát uvedl, že jde o nevyžádanou akci ze strany Alzy a na její přípravě se Allegro nepodílelo. Alza podle ředitelky Asociace komunikačních agentur Kateřiny Hrubešové tímto vede nestandardní marketingovou kampaň na hraně etiky, jejímž cílem je vedle vyšší viditelnosti Alzy také získání nových zákazníků.
Zavedení možnosti reklamace místopředseda představenstva Alzy Petr Bena vysvětluje mimo jiné tím, že Allegro nejednoznačně informuje o budoucnosti e-shopů Mall a CZC, což podle něj může u zákazníků vyvolat nejistotu. „AlzaBoxy jsou navíc přístupné nonstop a pobočky jsou otevřené sedm dní v týdnu. Nejen díky této unikátní fyzické infrastruktuře jsme při vyřizování reklamací rychlejší, a tím pádem u nás zákazníci mají lepší zkušenost s reklamacemi,“ dodal Bena.
U příležitosti vstupu on-line tržiště Allegro na český trh firma (Allegro) letos spustila marketingovou kampaň, která tržiště prezentuje jako „nový a ještě větší Mall.cz“. Datový ředitel Allegra Wojciech Bogdan už ale dříve řekl, že zánik Mall ani CZC skupina zatím neplánuje.
Případný přesun pozornosti pouze k on-line tržišti Allegro by podle něj záležel na tom, kolik zákazníků by z Mallu a CZC na Allegro odešlo a také na jejich spokojenosti s těmito obchody. To dnes znovu potvrdil i Charvát. „S námi to (akce Alzy) nemá nic společného. Nic nezavíráme a nic neukončujeme,“ uvedl.
„Zdá se, že akce není zaměřena na pomoc spotřebitelům v nouzi (třeba tím, že nemají kde reklamovat zboží), ale oslovují stávající zákazníky existujícího, konkurenčního prodejce, což už je minimálně na hraně etiky. Agresivní typ komunikace zaručí značce dostatečnou viditelnost, aniž by zaplatila za mediální prostor,“ řekla Hrubešová. Předpokládá, že se bude Allegro proti akci Alzy adekvátně bránit.
Expert na marketing Filip Kahoun však neočekává, že by akce vyvolala větší přesun zákazníků k Alze. „Myslím, že Alza vycítila svou šanci profitovat na změnách, které probíhají ve skupině Allegro,“ dodal. Téma reklamací podle něj Alza zvolila proto, jelikož kvalita jejich vyřízení výrazně ovlivňuje vztah zákazníka ke značce.
Není to zákonná reklamace, varuje Alza
Kampaň Alzy má však řadu podmínek. Reklamovat zboží zakoupené u vybraných konkurentů mohou pouze registrovaní zákazníci, respektive zákazníci, kteří mají založený zákaznický účet u Alzy, v mobilní aplikaci Alza. „Zboží je potřeba spolu s fakturou zaregistrovat v aplikaci Alzy, a to nejpozději do 31. prosince 2023. Reklamovat je možné zboží, které zákazník nalezne ve vyhledávači Alzy při registraci produktu,“ informuje Alza.
Reklamovat lze produkty zakoupené jako nové od 18. 9. 2021 do 30. 9. 2023. „Upozorňujeme, že reklamace v rámci kampaně „Umíme to rychleji a pohodlněji“ není zákonná reklamace, podmínky reklamace v rámci kampaně se proto liší od podmínek zákonné reklamace,“ varuje dále Alza na svém webu.
Allegro v loňském roce zvýšilo provozní zisk bez zahrnutí jednorázových položek o čtyři procenta na 2,15 miliardy zlotých (téměř 11 miliard Kč). V samotném čtvrtém čtvrtletí zisk meziročně vzrostl o třetinu na 668 milionů zlotých. Internetové obchody Mall Group Allegro koupilo na přelomu předloňského a loňského roku za 867 milionů eur (přes 21 miliard Kč). Zároveň koupilo kurýrní službu WeDo.
Alza vznikla v roce 1994. Podle své poslední účetní uzávěrky vykázala předloni čistý zisk 2,5 miliardy korun, což bylo meziročně zhruba o 360 milionů korun více. Obrat obchodu meziročně stoupl o pětinu na 45,9 miliardy korun. Novější výsledky firma nezveřejnila.