Některé značky z dětství přežily jen v nostalgických vzpomínkách. Jiné se transformovaly k nepoznání. A pak je tu Tesla – která s naším dětstvím nemá nic společného, ale přesto ji mnozí vnímají jako ikonu. Co se vlastně stalo s podniky, které kdysi definovaly českou ekonomiku?
Když se řekne Tesla, myslíme na Prahu nebo Palo Alto?
Začněme paradoxem. Tesla – pro starší generaci symbol československé elektroniky, pro mladší americký výrobce elektromobilů. Původní Tesla Pardubice, která vyráběla rádia a televizory, dnes existuje jen jako torzo někdejší slávy. Americká Tesla naopak v roce 2025 testuje autonomní řízení právě v Praze a stala se globálním fenoménem.
Tady se ukazuje podstata transformace: zatímco československá Tesla nedokázala přežít přechod na tržní ekonomiku, kalifornská firma Martina Eberharda a Marca Tarpenninga (do které v roce 2004 vstoupil Elon Musk) dokázala změnit celý automobilový průmysl. Model Y se stal nejprodávanějším autem na světě napříč všemi kategoriemi. Přinejmenším symbolicky to ukazuje, jak odlišné osudy mohou mít značky se stejným jménem.
OP Prostějov: od textilního giganta k prázdnému místu
Pokud jste vyrůstali v osmdesátých letech, pravděpodobně jste nosili něco z OP Prostějov. Kdysi největší textilní podnik v Československu zaměstnával tisíce lidí a jeho výrobky se exportovaly po celém světě. V roce 2010 přišel krach, o čtyři roky později byl výrobní areál zdemolován.
OP Prostějov nevydržel tlak levné asijské konkurence, zastaralých technologií a neschopnosti přizpůsobit se novým tržním podmínkám. Dnes je v konkurzu a jeho relevance je čistě historická. Místo, kde stávaly výrobní haly, je prázdné. Pro Prostějov to znamenalo ztrátu tisíců pracovních míst a konec éry, kdy textilní průmysl definoval identitu celého regionu.
Pragoexport: když monopol narazí na realitu
Pragoexport patřil mezi nejznámější podniky zahraničního obchodu v socialistickém Československu. Měl monopol na vývoz školních a kancelářských potřeb, hraček a dalšího zboží. Jenže monopoly fungují jen v uzavřených ekonomikách – a přechod na tržní hospodářství Pragoexportu zlomil vaz. Na jeho základech vznikla společnost Prago-office, která dnes pokračuje v obchodování s tradičním sortimentem, ale bez bývalé velikosti a vlivu. Značka přežila, ale jen jako stín minulosti.
Schopnost adaptace rozhoduje
Zdánlivě nemají nic společného – elektronika, textil, zahraniční obchod. Když se ale podíváte blíž, vidíte jediný rozdíl: jedni se dokázali změnit, druzí ne. Americká Tesla změnila pravidla hry v automobilovém průmyslu. Československá Tesla, OP Prostějov a Pragoexport ne.
Transformace devadesátých let a následná globalizace odhalily, že nestačí mít tradici, zaměstnance ani výrobní kapacity. Potřebujete inovace, flexibilitu a schopnost konkurovat na otevřeném trhu. Některé české podniky to zvládly – třeba Škoda Auto. Jiné skončily jako OP Prostějov: zbourané, zapomenuté, relevantní jen pro historiky a nostalgiky.
A tak zatímco my vzpomínáme na značky našeho dětství, svět jede dál – často v elektromobilu s logem, které před třiceti lety ještě neexistovalo.
Zdroj info: auto.cz, hn.cz, pragooffice.cz, prostejov.eu
Autor: Petr Poreba
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
<