

Autonomní vozidla, která dokáží samostatně fungovat v provozu a slouží jako taxislužba, už nejsou pouhé sci-fi. V některých amerických městech jsou dokonce relativně běžná. Nyní probíhá závod o to, kdo jako první dokáže rozšířit své vozy po všech velkých městech.
Dlouhou dobu byla dominantní společnost Waymo, dceřiná společnost Googlu. Začala své testovací jízdy před více než osmi lety ve Phoenixu. Její vývojáři vybavili vozidla velkým množstvím senzorů a začali je nejprve učit i ty nejobyčejnější manévry. Následně začali postupně připravovat cesty po městě a cvičit vozidla na těchto trasách. Tento přístup je velice zdlouhavý a předchází mu náročný proces mapování a testovacích jízd.
Právě díky těmto přípravám jsou v současné době vozy společnosti Wayamo dostupné pro veřejnost pouze v několika amerických městech. Nyní začali ve velkém expandovat a provádět testovací jízdy ve velkém množství dalších měst včetně New Yorku. Dokonce se plánuje, že od roku 2026 spustí provoz v prvním městě mimo USA, v japonském Tokiu. Přes velkou snahu společnosti Waymo je jakákoli expanze velmi zdlouhavá, a tak nemohou tento ozkoušený systém najednou zavést kdekoli by chtěli.
Nyní se objevuje významná konkurence v podobě Tesly. Ta podle svého generální ředitele Elona Muska dokáže koncem letošního roku poskytnout autonomní vozidla polovině populace Spojených států. Oproti společnosti Waymo, která působí v oblastech, kde žijí asi 3% obyvatelstva USA, jde o velmi optimistický odhad. Především proto, že vozy jsou stále ve zkušebním provozu. Přestože šlo do určité míry o reklamní sdělení, tak odlišný přístup Tesly by skutečně mohl umožnit mnohem rychlejší rozšíření.
Vozidla Tesly mají méně senzorů a spoléhají jen na kamery a umělou inteligenci. To jim umožňuje přeskočit zdlouhavý proces mapování. Podle Elona Muska stačí, že se jejich vozidla osvědčí v jednom městě a následně je mohou nasadit prakticky kamkoli. Díky tomu se může provoz rozrůst „hyperexponenciálním“ tempem, jak jej on sám nazývá. Nicméně přístup Tesly je kritizován za nedostatečnou bezpečnost. Oproti tomu přístup Waymo je kritizován jako „křehký“ a jeho expanze jako „omezená“. V zásadě ale obě společnosti hájí svůj postup jako lepší.
V současnosti je třeba vychytat veškeré problémy obou přístupů. Stává se, že automatická auta porušují předpisy, blokují dopravu, nebo nerespektují signály rukou od policie. Rozšiřování robotaxi také naráží na předpisy, kde jejich existence není vždy povolená. Přesto se společnosti snaží s úřady domluvit na funkčním modelu, který zajistí bezpečnost a bude výhodný pro všechny.
Bezpečnost je pro společnosti provozující autonomní vozidla klíčová. Pokud by ztratila důvěru veřejnosti, bude obtížné jí někdy získat zpět. Je otázkou, který ze dvou současných přístupů se v budoucnu ukáže jako správný. Pokud se skutečně Tesle podaří zavést fungující samořízená vozidla, která mohou spustit prakticky kdekoli, bude pro Waymao velmi obtížné je dohnat.
Prozatím není jasné, zda se to podaří. Podle manažera společnosti Wayamo je každé město odlišné a tak není možné riskovat provoz bez důkladného zmapování. Jen čas ukáže, zda má pravdu, nebo se Tesle její rychlejší přístup vyplatí.
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Vojtěch Benda
Zdroj: Reuters, Cnet
<