Zástupy turistů cestují do Japonska, aby nakoupili luxusní oblečení a kabelky, jejichž cena se výrazně snížila v důsledku oslabení jenu. Podniky vyrábějící luxusní zboží, jako je LVMH, mateřská společnost firmy Louis Vuitton, by ale byly raději, kdyby turisté zůstali ve svých zemích a nakupovali tam, napsala agentura Reuters.
Japonská měna se v minulém měsíci dostala vůči dolaru na nejnižší hodnotu za posledních 38 let, než opět o něco posílila, což vyvolalo nebývalý růst turismu a přilákalo do Japonska zákazníky z Asie i odjinud. Světové značky luxusního zboží vývoj nevítají, jelikož je jejich zboží, od značkových tenisek po whisky, nyní v Japonsku v dolarech levnější než jinde, což snižuje jejich zisky.
Někteří turisté, zejména Číňané, odkládají nákupy značkového zboží doma a utrácejí v Japonsku. Proměnlivost kurzu jenu znamená, že společnosti nemohou snadno zvyšovat ceny tak, aby přesně odrážely kurz měny, takže v Japonsku zůstávají s nižšími maržemi, alespoň dokud je kurz jenu slabý.
Čang Lej, devětadvacetiletý DJ z čínské jižní provincie Chu-nan, byl v Japonskou poprvé, ale řekl, že chce zemi navštívit znovu.
„Je to levnější,“ řekl Čang, který si v tokijské luxusní čtvrti Ginza v ruce nesl dvě nákupní tašky z butiku Louis Vuitton a jednu od značky sportovního oblečení Onitsuka Tiger. Poblíž stálo ve frontě do butiku Louis Vuitton asi 15 lidí, kteří se v úmorném vedru ovívali.
Vlna turistů překvapila francouzského luxusního giganta LVMH, který vlastní také značky Dior a Fendi.
„Skutečně jsme zaznamenali velký přesun obchodů z Asie do Japonska,“ řekl finanční ředitel LVMH Jean-Jacques Guiony. Podle něj to má deflační dopad na podnikání LVMH v Číně, protože zákazníci se zdržují nákupů doma, což vytváří značný tlak na marže.
Vyjádřil se také o obtížích způsobených nestálostí měn, jejichž pohyby se mohou velmi rychle otočit zpět. To se výrazně projevilo tento týden, když kurz jenu prudce vzrostl poté, co japonská centrální banka ve středu zvýšila úrokové sazby.
Oblíbená kabelka Alma BB značky Louis Vuitton se v Číně prodává za 14 800 jüanů, což odpovídá 2050 dolarům (asi 48 090 korun). V Japonsku se kabelka prodává za 279 400 jenů, tedy 1875 dolarů. Minulý měsíc, kdy byl jen nejslabší, by byla k dostání již za 1725 dolarů (necelých 41 000 korun).
Japonská měna by musela posílit na přibližně 136 jenů za dolar, aby se cena kabelky v Japonsku vyrovnala její ceně v Číně. Měna se ve čtvrtek nacházela k dolaru na úrovni 149,30, což je téměř nejsilnější hodnota za poslední čtyři a půl měsíce.
Čínští turisté v Japonsku také zvyšují prodej luxusních lihovin, uvedl výrobce nápojů Rémy Cointreau. Japonsko vykázalo silný růst tržeb, které se zvýšily díky turismu a slabému jenu, řekl Luca Marotta, finanční ředitel této francouzské skupiny. Tržby byly s nižší marží, dodal.
Švýcarská luxusní skupina Richemont, která vlastní značku Cartier, zaznamenala v prvním čtvrtletí nárůst prodeje v Japonsku o téměř 60 procent, k čemuž přispěli turisté z Číny, jihovýchodní Asie a Ameriky.
„Nakupování, nakupování a nakupování,“ řekla o svých plánech turistka z Indonésie Fumiko Annisaová. „Luxusní značky jsou zde levné,“ uvedla. „Budeme nakupovat u Diora, ale nejdříve jdeme do Chanelu,“ řekla Annisaová.
Japonsko v červnu podle oficiálních údajů navštívilo rekordních 3,1 milionu zahraničních návštěvníků a země je na cestě k překonání rekordu téměř 32 milionů zahraničních návštěvníků z roku 2019, než pandemie nemoci covid-19 zastavila cestování na celém světě.
Podle japonské vlády, která považuje cestovní ruch za vzácnou hnací sílu růstu ekonomiky dlouhodobě brzděné stárnutím obyvatelstva, dosáhnou výdaje turistů v letošním roce osm bilionů jenů (1,26 bilionu korun).