Téměř polovina zpožděných zavazadel z devíti odletů s problémovým odbavením je nyní na cestě z pražského letiště za svými majiteli v cílových destinacích. Zbytek zavazadel letiště pošle v průběhu středy. Uvedla to dopoledne mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková. Podle ní s nakládkou zavazadel letiště problémy aktuálně neeviduje, naopak problémy s výdejem zavazadel nadále přetrvávají.
„Komplikace se podařilo stabilizovat díky posílení personálních kapacit při nakládce a vykládce zavazadel z řad administrativních pracovníků Letiště Praha. V dalších týdnech dojde k navýšení kapacit díky spolupráci s personálními agenturami,“ uvedla Divíšková. Letiště Praha v pondělí odpoledne zřídilo telefonickou linku 220 111 444 pro cestující, kterým do cílové destinace nedorazilo zavazadlo. Linka bude fungovat do odvolání.
Problémy s výdejem zavazadel v Praze přetrvávají, uvedla ve středu Divíšková. „Letiště Praha proto doporučuje všem cestujícím, kteří se budou potýkat s delším čekáním při vyzvednutí svého zavazadla v Praze, aby vyplnili reklamační formulář na přepážce handlingové společnosti,“ řekla mluvčí. Handlingová společnost se stará o zavazadla.
Zavazadlo cestujícím po vyplnění reklamačního formuláře handlingová společnost doručí za jeden až tři pracovní dny zdarma na uvedenou adresu. „Letiště Praha i nadále řeší a nastavuje několik dlouhodobých opatření, které povedou ke kontinuální stabilizaci dané situace,“ dodala Divíšková. Letiště podle ní také posílilo počet informačních pracovníků, kteří jsou cestujícím k dispozici při příletech.
Přetížený vzdušný prostor
Podle mluvčí jsou důvodem situace přetíženost vzdušného prostoru, velká zpoždění a kumulace provozu do silných špiček. V kombinaci s nedostatečným počtem zaměstnanců tak podle Divíškové není možné odbavit zavazadla bez dopadu na kvalitu. „K nápravě musí dojít také v rámci systémového řešení v evropském vzdušném prostoru, což zatím bohužel neočekáváme,“ dodala.
Letiště cestujícím doporučuje, aby měli u sebe na palubě letadla nejnutnější léky a hygienické potřeby. Mluvčí cestovní kanceláře ČEDOK Kateřina Pavlíková cestujícím doporučuje označit odbavená zavazadla visačkou se jménem a kontaktem. Podle mluvčí CK Blue Style Lucie Hasman by si lidé měli zabalit věci na první dva dny do příručního palubního zavazadla.
Cestující se kvůli zpožděným kufrům ve zvýšené míře obracejí také na pojišťovny. „Převážně se jedná o klienty, kterým na dovolenou do zahraničí včas nedorazila zavazadla,“ řekl za ERV Evropskou pojišťovnu Michal Štefl. U této pojišťovny nárok na kompenzaci vzniká, když cestující na zavazadlo v cílové destinaci čeká déle než 12 hodin od příletu. „ERV Evropská pak uhradí výlohy na nákup nezbytných náhradních věcí odpovídajících účelu cesty, zejména pak základních hygienických potřeb a oblečení,“ uvedl Štefl.
Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže dobré cestovní pojištění nabízí kompenzaci až 15 tisíc korun na dvojici cestujících při zpoždění zavazadla o čtyři hodiny. Náhradu škody mohou cestující požadovat také po dopravci, ideální je zpoždění zavazadla nahlásit přímo na letišti. V případě charterových letů ale za cestující kompenzace nevyřeší cestovní kancelář, lidé o něj musí požádat sami. „Je to vztah dopravce – klient,“ dodal Papež.
Letiště začalo shánět brigádníky
Kvůli problémům s odbavením zavazadel se letiště nyní snaží získat brigádníky. Personál hledá hlavně mezi zaměstnanci letiště, protože ti mají osvědčení spolehlivosti. Spolupracuje ale i s personálními agenturami a oslovilo také jiné firmy, například ČD Cargo. Novinářům to ve středu řekl předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. Letiště zároveň do vedení společnosti povolalo krizového manažera, představí ho ve čtvrtek.
„Přijali jsme řadu opatření. Jedním z nich byla mimořádná pobídka získat brigádníky, zejména mezi zaměstnanci Letiště Praha. Výhodou je, že mají ověření spolehlivosti. V pondělí jich bylo nasazeno 20, v následujících dnech pak 25 až 30,“ uvedl Pos.
Tým nakládky zavazadel se snaží posílit i lidmi z jiných společností. „Celkem se nám daří získávat nové zaměstnance. Jsou pouze omezeni tím, že pracují v doprovodu jednoho zaměstnance, který má ověření spolehlivosti. Je to trochu komplikované, ale pořád to navyšuje kapacity,“ řekl Pos.