Obchodní řetězec Lidl nabízí od pondělí svým zákazníkům slevu za delší čekání u pokladny. Ty, kteří si postojí ve frontě déle než pět minut, vyzývá, aby se sami přihlásili o slevu ve výši 50 korun na celý nákup. Podobnou obchodní strategii dlouhodobě využívá řetězec Kaufland.
Slevová akce s názvem U nás nečekáte podle řetězce platí od pondělí 20. listopadu až do odvolání. „Pokud čekáte ve frontě více než 5 minut a nejsou otevřené všechny pokladny, požádejte na pokladně před zaplacením o slevu 50 Kč na váš nákup. Akce se nevztahuje na samoobslužné pokladny,“ avizuje na svém webu společnost.
O slevu je nutné se aktivně přihlásit ještě před zaplacením celého nákupu. Do jeho hodnoty se podle prodejce nezapočítává alkohol, tiskoviny, dárkové karty a tabákové výrobky, nákup zároveň musí mít vyšší hodnotu než právě 50 korun.
Podobná akce již několik let běží na prodejnách řetězce Kaufland, který je spolu s Lidlem součástí německé skupiny Schwarz. I ten za delší než pětiminutové čekání ve frontě u pokladen nabízí padesátikorunovou slevovou poukázku. Kompenzaci v této výši prodejce poskytuje od roku 2018, předtím činila 30 korun.
„Nárok na poukázku nevzniká, pokud zákazník čekal na klasické pokladně a mohl být bez čekání obsloužen na samoobslužných pokladnách a naopak,“ upozorňuje však na svém webu prodejce. Kaufland stejnou slevu nabízí také za čekání u obslužných pultů.
V minulosti své zákazníky za čekání kompenzoval 20 korunami také řetězec Billa. Pokud nebyly otevřené všechny pokladny a zákazník měl před sebou více než pět zákazníků, slibovala firma na svých internetových stránkách slevový kupon.
Čekání ve frontě vadí čtvrtině zákazníků
Podle průzkumu společnosti Mastercard z roku 2021 vadí pomalé odbavení nákupu na pokladně zhruba 27 procentům zákazníků.
„Pro každého z nás je čas velmi cennou komoditou a určitě ho rádi trávíme jinak než ve frontách. Oproti dřívějším dobám, kdy nakupující ve frontách rozčilovala platba kartou, se situace po deseti letech bezkontaktních plateb otočila, a naopak emoce zdvihá primárně právě zdlouhavé přepočítávání hotovosti,“ uvedl tehdy k výsledkům průzkumu šéf Mastercard pro Česko a Slovensko Michal Čarný.
Podle předsedy Družstva CBA Romana Mazáka se problém s pomalou rychlostí odbavení zákazníků u pokladen týká hlavně velkých prodejen. „Souvisí to úzce s nedostatkem pracovních sil v provozovnách zahraničních řetězců a kombinací s velkým množstvím zákazníků. U menších prodejen je situace výrazně odlišná. I když disponují například deseti parkovacími místy a všichni zákazníci přijedou autem, zvládne je bez problému obsloužit jedna pokladna. Nákupy jsou rozloženy v čase, když lidé do prodejny nevstupují ve stejnou chvíli,“ popsal Mazák loni v lednu.
I tak podle českých obchodníků existují situace a časy, kdy se prakticky všechny prodejny potravin potýkají s výrazně vyšší návštěvností. Typické je podle Mazáka v tomto směru zejména páteční odpoledne, kdy lidé nakupují do zásoby na celý víkend. „To však není personální problém, neboť se jedná sice o pravidelný, ale stále výjimečný výkyv,“ dodal Mazák.