Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl návrh společnosti Metrostav DIZ na zrušení tendru na další část stavby pražského metra D. Jde o druhý úsek metra z Olbrachtovy na Nové Dvory. Stavební firma podala rozklad k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi, ten ale rozhodnutí první instance potvrdil. Rozhodnutí je nyní pravomocné, lze jej napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně.
Metrostav požadoval zrušení třicetimiliardového tendru kvůli jedné z podmínek zadávací dokumentace, která požadovala prokázání technické kvalifikace v souvislosti s dodávkami výtahů.
Antimonopolní úřad se návrhem Metrostavu zabýval už podruhé. Prvním rozhodnutím z loňského července zadávací řízení na zakázku „Provozní úsek I.D metra v Praze – úsek Olbrachtova – Nové Dvory – stavební část“ zrušil. Pražský dopravní podnik rozhodnutí napadl rozkladem a předseda úřadu jeho argumenty vyslyšel a rozhodnutí prvního stupně zrušil. Úřad se tak musel návrhem Metrostavu zabývat znovu a zohlednit právní stanovisko předsedy.
Úřad podruhé rozhodl v říjnu loňského roku a návrh Metrostavu zamítl. Ten podal proti rozhodnutí rozklad k předsedovi úřadu, ale neuspěl. Petr Mlsna rozklad zamítl a rozhodnutí prvního stupně potvrdil. Metrostav nyní může podat správní žalobu ke Krajskému soudu v Brně.
V souvislosti s tendrem na stavbu další části trasy metra D vede Úřad pro ochranu hospodářské soutěže další dvě správní řízení. V pondělí zatím nepravomocně rozhodl o zrušení rozhodnutí o výběru vítěze tendru, kterým se stala skupina firem vedená firmou Subterra z koncernu Metrostav. Pražský dopravní podnik uvedl, že proti rozhodnutí podá rozklad k předsedovi úřadu.
Důvodem ke zrušení výběru dodavatele bylo to, že podle úřadu v dokumentaci vítězného sdružení chyběly doklady prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu, za něž byly při hodnocení uchazečům udělovány body. Tento návrh podala společnost PVM Metro DII JV, v níž je sdruženo několik firem, mimo jiné Porr, Eurovia ze skupiny Vinci nebo Průmstav.
Další správní řízení, které antimonopolní úřad v současnosti vede, napadá vyloučení společnosti PVM Metro DII JV ze zadávacího řízení. V obou správních řízeních úřad vydal předběžné opatření, které pražskému dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu s dodavatelem až do pravomocného rozhodnutí.
Stavba nové linky pražského metra začala v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká zmíněný tendr. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude ale pravděpodobně posunut.