Vlaky se v Česku pořád sráží. Za prvních deset měsíců letošního roku eviduje Drážní inspekce 281 nehod – o 49 víc než loni. Počet mrtvých vzrostl z 36 na 59. Přitom do železnice teče víc peněz než kdy dřív, evropský zabezpečovací systém ETCS pokrývá už čtvrtinu sítě a o bezpečnosti se mluví na každém briefingu. Tak co se děje?
Strojvedoucí není robot
Nejčastější příčina vážných nehod? Projetí návěstidla se signálem „Stůj“. Člověk prostě udělá chybu – přehlédne, podcení, zrovna myslí na něco jiného. Technologie může být sebelepší, ale když ji obsluhuje unavený strojvedoucí v sedmé hodině směny, systém má slabinu.
Proto Česko sází na ETCS – evropský standard, který dokáže vlak zastavit automaticky, i když řidič zaspí nebo nevidí signál. Od ledna letos běží výhradní provoz na 622 kilometrech hlavních koridorů. Do roku 2030 má systém pokrýt 4 800 kilometrů, celá síť by měla být hotová v roce 2040. Jenže tři čtvrtiny tratí fungují stále postaru. A právě tady se nehody dějí.
Rychlost versus peníze
Chceme moderní železnici, rychlé spoje, nulové nehody. Zároveň nechceme platit desítky miliard za okamžitou přestavbu celé sítě. Správa železnic postupuje logicky – nejdřív hlavní tahy, pak regionálky. Problém je, že logika neznamená rychlost.
Politici investice schvalují, ale veřejnost výsledky nevidí. Dokud se něco nestane. Pak přijde vlna kritiky: proč to trvá tak dlouho, kde jsou ty miliardy, kdo za to může. Infrastruktura ale není software – nejde ji jen nahrát a restartovat.
Současný stav je mozaika: moderní úseky s automatickým zabezpečením vedle tratí se systémy z minulého století. Přechody mezi nimi vyžadují školení, koordinaci, technické kompromisy. Každá změna přináší přechodné riziko – paradoxně právě když se snažíme být bezpečnější.
Čísla, která mluví
Srážky vlaků v roce 2025 nejsou selháním technologie. Jsou selháním přechodu – mezi starým a novým, mezi lidským faktorem a automatizací. ETCS je řešení, ale ne okamžité. Modernizace je maraton, ne sprint.
Zdroj info: di.gov.cz, spravazeleznic.cz, ETCS Info, cd.cz
Autor: Petr Poreba
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
<