Michal Šmíd je generálním ředitelem Amazonu v České republice od roku 2019. V Amazonu působí přes osm let a do roku 2019 byl generálním ředitelem ve dvou distribučních centrech Amazonu v Polsku. Má bohaté zkušenosti z automobilového průmyslu, logistiky a samozřejmě e-commerce. Získal inženýrský titul v oboru materiálové vědy na ČVUT a studoval také na univerzitě v Uppsale.
„Digitalizace je nutným předpokladem e-commerce, takže s rozvojem digitalizace se bude určitě dále rozvíjet i e-commerce. Jsou to spojené nádoby. E-commerce je pohodlná, nabízí široký výběr, konkurenční prostředí, jednoduché porovnání a časovou flexibilitu.
Největší mezery vidíme v digitalizaci malých a středních podniků – našich zákazníků, kde stále přetrvává velké množství administrativních překážek, a např. stále nelze založit společnost čistě online,“ říká Michal Šmíd.
Jak vidíte současnou českou e-commerce scénu?
Žijeme v globálním světě, kde je část hráčů nadnárodních, proto je dle mého názoru velmi obtížné oddělovat českou a mezinárodní scénu. Speciálně v případě e-commerce, kde nepřijdete jednoduše do kamenného obchodu v konkrétním městě a konkrétní zemi. Můj komentář bude proto obecně směřovat k e-commerce, která určitě zdaleka nedosáhla svého maxima. E-commerce je pohodlná, nabízí široký výběr, konkurenční prostředí, jednoduché porovnání a časovou flexibilitu.
Je Česko digitální? A v porovnání se světem?
I když v rámci DESI indexu jsme spíše v druhé půli v EU, je v Česku nepřeberně velmi šikovných lidí a dobrých počinů, takže jsem optimista. Největší mezery vidíme v digitalizaci malých a středních podniků – našich zákazníků, kde stále přetrvává velké množství administrativních překážek, a např. stále nelze založit společnost čistě online, jako je tomu např. v Estonsku i válkou zmítané Ukrajině. Tam máme co dohánět. Na pomoci digitalizace MSP v e-commerce proto spolupracujeme úzce s Hospodářskou komorou. I v eGovernmentu bychom se mohli v Estonsku poučit. Je třeba jej zefektivnit, odstranit duplicity, propojit různé systémy (aby nebylo potřeba navštívit vždy několik úřadů), převést je na cloudová, tedy efektivnější a bezpečnější řešení. Pro celkové zlepšení digitalizace v ČR je klíčové i vzdělávání. Podporou vzdělávacích programů jako např. Elements of AI se snažíme přispět k tomuto společnému cíli.
Jakou má budoucnost v době digitalizace e-commerce?
Digitalizace je nutným předpokladem e-commerce, takže s rozvojem digitalizace se bude určitě dále rozvíjet i e-commerce. Jsou to spojené nádoby.
A jak je na tom v nových technologiích Amazon? Chystá Amazon v nejbližších letech novou technologickou revoluci?
Co se týče aktuálních trendů, vnímáme čím dál tím častější debaty o využívání umělé inteligence. Amazon využívá technologie strojového učení a umělé inteligence více než 25 let jak ve službách určených pro zákazníky, jako je například hlasový asistent Alexa, tak i v logistice. Roboti pomáhají zvýšit bezpečnost práce ve skladech, protože snižují potřebu pracovníků přemisťovat těžké předměty nebo provádět opakované pohyby a umožňují jim soustředit se na sofistikovanější úkony. Schopnost kolaborativního nasazení AI je pro nás skutečně klíčovým strategickým prvkem. Transformuje pracovní role a poskytuje lepší, kvalifikovanější typy pracovních míst ve skladu a logistice. Nasazení robotiky v našich provozech vedlo v rámci společnosti Amazon k vytvoření více než 700 nových pracovních pozic. Od roku 2012, kdy jsme začali zavádět robotiku do našich provozů, jsme také celosvětově vytvořili stovky tisíc nových pracovních míst. Robotické technologie zavádíme nejen s cílem zrychlit dodací lhůty a zvýšit efektivitu v celé naší síti, ale také zvýšit bezpečnost na pracovištích. Bezpečnost je naší nejvyšší prioritou. V Česku aktuálně spouštíme provoz prvního robotického centra. Nová budova v Kojetíně v Olomouckém kraji je unikátní nejen implementací našich robotů, ale také rozložením plochy logistického centra do tří podlaží.
Jaká byla vaše cesta do Amazonu?
Má cesta do Amazonu vedla z automobilového průmyslu, kde jsem působil více než deset let. Nabídka do Amazonu přišla v době, kdy jsem z osobních důvodů zvažoval změnu, a přesně se to potkalo. Úspěšně jsem prošel náročným systémem pohovorů a začal na seniorní pozici v nově otevíraném distribučním centru v Dobrovízi.
Máte dlouholeté zkušenosti z automobilového průmyslu a logistiky. Hodí se vám tyto zkušenosti v současné pozici?
Nepochybně, zkušenosti s vedením týmu, s dynamickým a velmi rychle se rozvíjejícím prostředím plném technologií a inovací. To jsou jen některé podobnosti, které nabízí obecně automotive a Amazon. Snažím se stále vzdělávat a držet krok, předávat zkušenosti svému týmu.
Několik let jste byl generálním ředitelem distribučního centra v Polsku. Jaký rozdíl mezi řízením firmy v Polsku a u nás?
Víceméně vůbec žádný. Systém pohovorů do Amazonu je stejný globálně, nedělá tedy ani rozdíly mezi Polskem a Českem. Dokonce je záhodno, aby skupina pohovorujících v panelu byla co možná nejrozmanitější a kandidáti byli posouzeni objektivně. Nakonec tak máte tým postavený ze zaměstnanců, kteří zastávají stejné principy vedení. A s takovým týmem je radost pracovat.
Jaká je firemní kultura v Amazonu?
Firemní kultura Amazonu dnes stojí na pevných leadership principech, které nám pomáhají dosáhnout našich cílů být nejlepším zaměstnavatelem a nejvíce prozákaznickou společností na světě. Setkáte se s nimi u nás napříč celou společností – ať už jste řadový zaměstnanec, nebo špičkový manažer, a řídíme se jimi každý den od pracovních pohovorů až po nápady na nové projekty.
Vytváříme přátelské a inkluzivní pracovní prostředí, kde se všichni cítí bezpečně, svobodně a podporováni. Každý ze zaměstnanců může kdykoliv vyjádřit své nápady na změnu nebo zlepšení. Zpětnou vazbu od zaměstnanců sbíráme pomocí různých nástrojů. V první řadě za námi nebo svými manažery mohou přijít na přímo, dveře máme vždy otevřené. Dále pravidelně revidujeme poznámky na nástěnce „Hlas zaměstnanců“, kam mohou napsat jakékoliv připomínky. Používáme také speciální aplikaci „Connections“, kde každý zaměstnanec dostává naprosto anonymně každý den otázku, která se může týkat jeho spokojenosti, co je potřeba vylepšit, zda se cítí být součásti a tak dále. V neposlední řadě u nás existuje Zaměstnanecké fórum, za které s námi jednají zaměstnanci volení zástupci. Těch možností je opravdu celá řada.
Velmi nám záleží na tom, aby se u nás lidé cítili dobře bez ohledu na jejich původ, vyznání nebo jinou menšinovou příslušnost. Rozmanitost je pro nás důležitým tématem a v distribučním centru funguje tým, který se přímo stará o organizaci nejrůznějších aktivit a projektů na podporu diverzity a vzájemné podpory. V rámci vnitřní struktury také poskytujeme zaměstnancům vhodné podmínky pro kariérní růst. S programem Career Choice například hradíme zájemcům až 95 % školného na vzdělávání dle jejich výběru. Během čtyř let jim takto můžeme poskytnout až 120 000,- Kč. Řadový zaměstnanec na vstupní pozici se může velmi rychle vypracovat až na manažerskou pozici a mnoho takových zaměstnanců v našich řadách již je. Do většího zapojení do vedoucích rolí podporujeme také naše zaměstnankyně. Rádi bychom v našich řadách viděli více žen-manažerek, proto pro ně pořádáme speciální workshopy a vzdělávací kurzy věnované seberozvoji a kariérnímu postupu. Pro nás všechny je důležitý neustálý růst a hledání cest k tomu, jak se posouvat. Podporujeme potenciál svých týmů a motivujeme je k lepším výsledkům.
Poslední dobou nás navštěvují černé labutě, které zásadně ovlivňují globální obchod. Vidíte na obzoru bílou?
Pokud se ptáte na neočekávané a ne úplně pozitivní události, pak je podstatné právě to, že jsou neočekávané. Stejně tak bych to viděl s bílou labutí – budu rád, pokud se nějaká nečekaně objeví, ale nerad bych ji vyplašil. Cítím to tak, že jednou z mých rolí je být připravený na to nejhorší a doufat v nejlepší (Be prepared for the worst and hope for the best).
Pociťujete také ve vašem oboru současnou inflaci a dopady hospodářské krize?
Je velmi málo oborů, které současná situace nepostihla negativně. Tedy ano, Amazon roste pomaleji, než například v covidové pandemii, což byl obrácený extrém. Nicméně pokud se podíváme na hospodářské výsledky Amazonu, pak první čtvrtletí letošního roku skončilo s meziročním růstem 9.37 % (celkové tržby firmy dosáhly 127.36 miliard dolarů). To považuji za velmi slušný výsledek a dle pohybu na burze, nejen já.
Jaké sny byste si rád ještě splnil?
Já si sny plním neustále. Ale předpokládám, že váš dotaz směřoval spíš k byznysovým cílům, a jeden se přímo nabízí. Souvisí s Amazonem, ale je tak trochu i můj osobní. V nejbližších dnech spustíme v České republice po osmi letech od otevření distribučního centra v Dobrovízi obrovskou investici v Kojetíně. Jde o první robotické centrum, jehož rozjezd mám na starosti spolu s týmem skvělých lidí. A tím snem je dokázat, že právě u nás umíme tento technologický skvost zařadit do globální distribuční sítě bez zádrhelů a s takovými výsledky, že budeme vzorem ostatním. Pokud se podívám na svůj tým, tak pro to mají výborné předpoklady a já jim plně jim důvěřuji.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Michalem Šmídem
Zdroj: Renáta Lucková
<