

Představte si, že strávíte hodinu v obchodě, kde vám ochotný prodavač vše vysvětlí, a pak si stejnou věc koupíte online za poloviční cenu. Podle průzkumu YouGov z roku 2025 to v Německu dělá každý třetí člověk. Jak tento fenomén zvaný „Beratungsdiebstahl“ mění pravidla hry v maloobchodě?
Když se řekne krádež v obchodě, většina z nás si představí někoho, kdo si do kapsy strčí čokoládu nebo parfém. V Německu ale existuje i jiný druh „krádeže“, který není trestný, a přesto obchodníkům pije krev. Říká se mu „Beratungsdiebstahl“ – krádež poradenství. Zákazník si nechá v kamenném obchodě vše ukázat, poradit, a pak si zboží koupí levněji na internetu. Podle aktuálních dat to dělá až třetina Němců. Je to ale skutečně krádež, nebo jen chytrá strategie moderního spotřebitele?
„Beratungsdiebstahl“ není trestný čin. Jak uvádí průzkum YouGov z roku 2025, až třetina německých spotřebitelů využívá odborné poradenství v kamenných obchodech, aby si pak zboží koupila levněji online. Není to proti zákonu, ale pro obchodníky je to jako kopanec do zubů. Investují čas, energii a peníze do školení personálu, a nakonec z toho nic nemají.
Proč to děláme a co na to říkají obchodníci?
Proč se ale lidé k takovému chování uchylují? Důvodů je několik. Online obchody často nabízejí nižší ceny díky menším provozním nákladům. K tomu přidejme rostoucí životní náklady a inflaci, které tlačí spotřebitele hledat každou možnost úspory. Změna nákupního chování je klíčová – dnes už je běžné, že si informace vyhledáváme online, a kamenné obchody slouží spíše jako showroomy.
Veřejné mínění je však rozdělené. Podle průzkumu skoro polovina Němců (46 %) tento přístup hodnotí negativně, zatímco 14 % v něm vidí výhody a 34 % neví, co si o tom myslet. Obchodníci, zastoupení svazem HDE, jsou naštvaní. Volají po nových modelech, jak tuto praxi řešit – ať už jde o zpoplatnění poradenství, nebo o lepší propojení online a offline kanálů. Jak ale nastavit pravidla hry, když zákazník není právně vázán nakoupit tam, kde dostal radu?
Budoucnost maloobchodu je otázkou adaptace. U klasických krádeží můžeme očekávat buď pokračující problémy s organizovanou kriminalitou, nebo technologický průlom – například díky AI systémům dohledu. U „Beratungsdiebstahlu“ je klíčové, zda se obchodníkům podaří najít cestu, jak si za své služby nechat zaplatit. Možná budeme brzy platit za poradenství stejně, jako platíme za kávu. Nebo se kamenné obchody promění v zážitkové showroomy, kde bude nákup jen jednou z možností.
Zdroj info: T-online.de
<