Inflace v Česku zpomaluje už osmý měsíc v řadě, zářijových 6,9 procenta je nejnižší hodnotou od prosince 2021. Spolu s tím začíná být znát určité zlevňování zboží i služeb, potvrzují čerstvá data Českého statistického úřadu. Tuzemské domácnosti se přesto s nákupy stále drží zpátky, kvůli vysokým cenám a ztenčování úspor čekají na slevy nebo nákupy rovnou odkládají.
V meziročním srovnání v září nejvíce zdražily kategorie stravování a ubytování (+10,3 %), odívání a obuvi (+9,2 %) a bydlení (+8,9 %). Nejméně pak doprava (+0,2 %), bytové vybavení (+3,7 %) a pošty a telekomunikace (+4,3 %).
Ceny meziročně dál rostly také u potravin. Například brambory za uplynulý rok zdražily o 63,4 procenta, cukr téměř o 45 procent. Ceny lihovin stouply o 3,1 procenta, vína o 6,7 procenta a piva téměř o desetinu. Více letos platí i kuřáci, tabákové výrobky zdražily meziročně o 7,4 procenta.
Oproti předchozímu měsíci šly ovšem ceny některých potravin dolů. Třeba ovoce zlevnilo o 3,8 procenta, zelenina téměř o tři procenta. Analytici tento pokles mají za „nezvykle výrazný“. „Dalece překonal běžnou sezonnost a evidentně již odráží měsíce pozorovaného uklidnění v cenách zemědělských výrobců, které se konečně propisuje na pultech obchodů,“ domnívá se analytik společnosti Cyrrus Vít Hradil.
Proti srpnu klesly také ceny plynu a elektřiny. Naopak dražší byly ceny pohonných hmot, oděvů a obuvi. V souvislosti se začátkem nového školního roku se o 5,8 procenta zvýšily ceny v oddíle vzdělávání.
„Přestože některé položky spotřebního koše stále prudce zdražují, celkově se daří inflaci dostávat pod kontrolu. Nyní jsme již v závěrečné fázi boje s inflací, která by měla být úspěšně dokončena v průběhu příštího roku. Po tomto boji však bohužel budeme sčítat obří škody, které byly napáchány na úsporách českých domácností,“ odhaduje ekonom BHS Štěpán Křeček.
Lidé čekají na lepší nabídku
Právě domácnosti čím dál hůře vnímají jak celkovou ekonomickou, tak i svou vlastní finanční situaci. A jejich chuť k nakupování dál klesá. Je to patrné na tržbách obchodníků, které v srpnu meziročně klesly o 2,8 procenta. „Nepomáhá ani růst mezd, který ve stejném období již pravděpodobně předhonil inflaci a kupní síla českých domácností tak narostla,“ popisuje Hradil.
Obava z vysokých cen žene zákazníky k levnějšímu zboží a slevám či rovnou odkládání nákupů. Jak zjistil internetový srovnávač Heureka.cz, obrat českých e-shopů ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o 11 procent. Oproti druhému čtvrtletí se snížil o tři procentní body, ve druhém čtvrtletí byl obrat obchodů meziročně nižší o osm procentních bodů.
„Očekávali jsme pozitivnější výsledky, vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot,“ hodnotí uplynulé tři měsíce šéf Heureky David Chmelař.
Kromě poklesu obratu došlo také ke snížení průměrné ceny objednávky, která je nyní pod hodnotou 1400 korun. „Změnilo se nákupní chování Čechů. Online se stále víc pořizuje zboží z kategorií, které nemají tak vysokou hodnotu, jako například nová lednice nebo počítač, ale kupují se pravidelně. Typickým příkladem mohou být prací prášky nebo přípravky na pleť,“ říká výkonný ředitel Heureky Jan Mayer.
Dodává, že se obraty ale stále porovnávají s covidovými roky, které byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. „Tím se naopak stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online totiž pořizujeme i běžné spotřební zboží,“ vysvětluje Mayer.
Méně elektra, více drogerie
Největší nárůst obratu online prodejů zaznamenává Heureka u sedacích souprav, ten v tomto případě meziročně vzrostl o 140 procent. V internetových obchodech se podle společnosti prodává stále více zboží z lékáren nebo drogerií. Konkrétně obrat prodeje přípravků do myčky vzrostl meziročně o 44 procent, prášků na praní o více než čtvrtinu.
Letní počasí podle Heureky přispělo k růstu prodejů takzvané letní kategorie. Obrat prodejů bazénů se zvýšil o 106 procent proti loňskému roku, o 82 procent rostla kategorie klimatizace, podobně rostly také prodeje vířivek.
Největší nárůst obratu prodejů na e-shopech (oproti 3Q 2022)
Sedací soupravy | +140 % |
Bazény | +106 % |
Mobilní klimatizace | +82 % |
Vířivky | +80 % |
Brýle na kolo | +49 % |
Přípravky do myčky | +44 % |
Cyklistické lahve na kolo | +36 % |
Prášky na praní | +27 % |
Sekačky na trávu | +25 % |
Klávesnice | +15 % |
Deodoranty | +15 % |
Zdroj: Heureka.cz
Naopak překvapivým propadákem se staly notebooky (-22 %), které mívají na přelomu srpna a září silné období díky začátku školního roku. Podobně skončily monitory, jejichž obrat klesl o třetinu. Podle Mayera se také výrazně snížily prodeje zboží, které lidé kupovali loni kvůli obavám z energetické krize. „Jejich pád začal už předchozí kvartál a nadále pokračuje,“ doplnil.
O polovinu tak klesly prodeje bojlerů a ohřívačů vody, o 70 procent prodeje krbových kamen, kategorie varných desek klesla zhruba o třetinu. O 42 procent se propadly prodeje mrazáků, které lidé kupovali, aby měli kde skladovat potraviny.
Největší pokles obratu prodejů na e-shopech (oproti 3Q 2022)
Krbová kamna | -70 % |
Kotle | -59 % |
Bojlery a ohřívače vody | -49 % |
Izolační materiály | -48 % |
Mrazáky | -42 % |
Elektrokoloběžky | -36 % |
Monitory | -35 % |
Varné desky | -32 % |
Elektrické trouby | -23 % |
Notebooky | -22 % |
Robotické vysavače | -20 % |
Zdroj: Heureka.cz
Analytici se nicméně domnívají, že utlumená spotřeba českých domácností bude působit protiinflačně a stoupne tedy šance, že ceny u obchodníků už znovu nahoru nevystřelí. „Podle nás se bude jednat o poměrně silný argument pro Českou národní banku, že může pokračovat v úvahách o brzkém snížení úrokových sazeb, ke kterému pravděpodobně dojde již na listopadovém zasedání,“ uzavírá Hradil z Cyrrusu.