Největší rozdíly ve mzdách mužů a žen jsou na obchodních pozicích a v účetnictví, vyplývá z analýzy mezd personální agenturay Grafton Recruitment. Rozdíl v průměru v Česku činí 17,7 procenta, Česko je tak podle Eurostatu čtvrté nejhorší v Evropské unii.
Více peněz berou podle dat Českého statistického úřadu muži zejména ve Zlínském, Královéhradeckém a Jihočeském kraji. Ve Zlínském kraji činil rozdíl téměř 19 procent. Druhou a třetí příčku tohoto žebříčku zaujaly Královéhradecký a Jihočeský kraj s rozdílem 16 procent. Naopak nejmenší desetiprocentní rozdíl je v Karlovarském kraji. V absolutních číslech berou ženy ve Zlínském kraji o 7573 korun méně než muži, v Karlovarském kraji tento rozdíl činí 3679 Kč. Částky vycházejí z mediánu, tedy střední hodnoty měsíčních mezd.
„Důvodů, proč jsou rozdíly v některých krajích větší než v jiných, může být mnoho. Od struktury zaměstnanosti v daném kraji, přes míru zastoupení mezinárodních firem až po porodnost a dostupnost předškolní péče,“ uvedla ředitelka marketingu Grafton Recruitment Jitka Kouba. Narovnání se podle ní blíží. Pomoci má směrnice EU, podle níž od června 2027 budou muset firmy s více než 150 zaměstnanci každý rok reportovat, že ve mzdách rozdíly nedělají. Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru.
Podle analýzy mezd uchazečů, kterým Grafton Recruitment v roce 2023 zprostředkoval práci na hlavní pracovní poměr, ženy účetní či na obchodní pozici berou o 22 procent méně než muži. Na pozici operátora ve výrobě analýza zaznamenala 16procentní rozdíl, na administrativních pozicích 12procentní, ve vývoji software pak čtyři procenta.
Rozdíly v odměňování žen a mužů podle ankety Grafton Recruitment vnímají téměř tři čtvrtiny respondentů. Jako důvody zmiňují historické či kulturní zvyklosti, rozdílné vyjednávací schopnosti nebo jednoduše diskriminaci pohlaví. Rozdíly jich nevnímá 27 procent. „Jde zejména o zaměstnance globálně působících firem, které i bez regulace ctí rovné odměňování a transparentnost,“ vysvětlila Kouba.
K dorovnání mezd přistupují zejména korporátní společnosti, které tento proces zažily již v zemích svého původu, popřípadě firmy, pro které je to interní hodnota, upozornil ředitel Grafton Recruitment Martin Malo. „Mezi sektory, kde se princip identického odměňování uskutečňuje, patří například podnikové služby, retail, telekomunikace, bankovnictví, ale například i výroba nebo logistika, především u níže nebo středně kvalifikovaných pozic,“ doplnil.