

Když Apple představil novou funkci živého překladu pro AirPods, sliboval revoluci v komunikaci. Jenže v Evropské unii, včetně Česka, zůstávají uživatelé s prázdnou. Důvod? Přísné evropské regulace, které technologického giganta nutí hrát na jistotu.
Představte si, že sedíte v kavárně v Praze, nasadíte si AirPods a během chvíle rozumíte italskému turistovi, aniž byste museli sahat po telefonu. Funkce živého překladu, kterou Apple představil s AirPods Pro 3 a aktualizacemi pro starší modely v rámci iOS 26, měla být dalším krokem do budoucnosti. Jenže dnes je tato vychytávka pro evropské uživatele nedostupná. Apple ji zablokoval kvůli regulačním obavám, konkrétně kvůli Zákonu o digitálních trzích (DMA), Zákonu o umělé inteligenci (AI Act) a nařízení GDPR.
Regulace jako brzda inovací?
Evropská unie se rozhodla zkrotit technologické giganty a zajistit, aby jejich vliv na trhu byl férový a transparentní. Zákon o digitálních trzích, přijatý v roce 2023, označuje firmy jako Apple za tzv. „strážce přístupu“ a ukládá jim přísná pravidla, aby zabránil zneužívání dominantního postavení. K tomu se přidává Zákon o umělé inteligenci, který od srpna reguluje systémy AI podle míry rizika a klade důraz na transparentnost a bezpečnost dat. A samozřejmě GDPR, které už léta hlídá, jak firmy nakládají s osobními údaji – včetně hlasových nahrávek, které funkce překladu v AirPods zpracovává.
Apple tvrdí, že tyto regulace jsou nejasné a jejich plné dodržení by mohlo ohrozit bezpečnost a soukromí uživatelů. Firma raději funkci blokuje, než aby riskovala další pokuty – jen letos v dubnu dostala sankci 500 milionů eur za porušení DMA v souvislosti s platebními možnostmi v App Store. Není divu, že si dává pozor.
Trh, který trpí nejistotou
Evropský trh s nositelnou elektronikou je obrovský. Podle odhadů analytických společností jako Cognitive Market Research tvoří EU přes 30 % celosvětového obratu tohoto segmentu, který v roce 2024 dosáhl 35,25 miliardy USD. Trh s chytrými sluchátky, tzv. „hearables“, se pohybuje mezi 30 a 43 miliardami USD s ročním růstem 14–20 %. Apple sám prodal loni 66 milionů AirPods, a i když přesná čísla pro EU nejsou veřejná, je jasné, že jde o klíčový region.
Když teď evropští uživatelé, včetně těch českých, přicházejí o špičkovou funkci, může to mít dopad nejen na spokojenost zákazníků, ale i na tržní podíl Applu. Jak upozorňují odborníci, Apple se snaží chránit uzavřenost svého ekosystému, ale za cenu omezení inovací pro evropské uživatele. A co víc – konkurence jako Timekettle nebo Vasco Electronics může této situace využít a nabídnout alternativní překladatelská zařízení.
Historická bitva o kontrolu
Není to poprvé, co Apple narazil na evropské regulátory. Už léta bojuje s požadavky na otevření svého uzavřeného ekosystému – ať už šlo o platební systémy v App Store, nebo omezení funkcí jako AirDrop. DMA a AI Act jsou jen další kapitolou v tomto příběhu. Zatímco v minulosti Apple často nacházel cesty, jak se přizpůsobit, tentokrát se zdá, že hraje na jistotu. Jak ukazují aktuální spory u Soudního dvora EU, kam firma podala odvolání proti požadavkům na interoperabilitu, tahle bitva ještě zdaleka neskončila.
Pamatujete, jak jsme před lety čekali na jednotné USB-C konektory, které EU Applu vnutila? I tehdy to byla dlouhá cesta. Dnes jsme zase na rozcestí – budou evropští regulátoři tlačit dál, nebo najdou s technologickými giganty společnou řeč?
Různé funkce na různých světadílech
Lze odhadovat, že Apple bude pokračovat v opatrném přístupu a funkci v EU nezpřístupní, dokud si nebude jistý, že splňuje všechny regulační požadavky. Na základě aktuálních trendů a sporů se dá předpokládat, že plná dostupnost by mohla přijít až v roce 2026 nebo později, pokud vůbec. Mezitím může EU dále zpřísňovat pravidla, což by vedlo k ještě větší fragmentaci trhu – různé funkce pro různé regiony.
A co my, uživatelé? Možná se budeme muset přizpůsobit a hledat alternativy. Ať už to budou konkurenční sluchátka, nebo samostatné aplikace na překlad.
Evropská unie má svůj cíl jasný – chránit spotřebitele a zajistit férovou soutěž. Pokud budou regulace příliš tvrdé, riskujeme, že se Evropa stane technologickým skanzenem. Na druhou stranu, pokud Apple a další giganti najdou cestu, jak se přizpůsobit, můžeme se dočkat bezpečnějších a otevřenějších technologií.
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Petr Poreba
Zdroj info: Politico, Cognitive Market Research, Market Data Forecast
<