Přes šest milionů korun na pokutách vyměřila od začátku loňského roku Česká obchodní inspekce řetězci Penny Market. Prodejce trestala především za rozdílné ceny v regálech a na pokladnách. Pokutovala ale také další. Sankce přesahující čtvrt milionu za účtování v neprospěch zákazníka dostaly i Kaufland, Tesco a Lidl. Informoval o tom web Kverulant.
Celkem osm pokut vyšších než 250 tisíc korun udělila inspekce řetězcům za nekalé praktiky od začátku roku 2022. Dohromady za 9,7 milionu korun. Na Penny Market z toho připadly hned čtyři sankce za 6,25 milionu, včetně vůbec nejvyšší z udělených pokut – tří milionů. Inspektoři v tomto případě na prodejnách řetězce v Jihomoravském a Zlínském kraji odhalili nesrovnalosti mezi uváděnou a účtovanou cenou v 11 z 15 případů.
„Na cenovkách v regálech byla uvedena nižší cena než ta zavedená do pokladny u 39 druhů prodávaných výrobků,“ popsal průběh kontrol v Penny web Kverulant.
Nejkřiklavějším příkladem byl podle webu prodej dětské peřiny a polštáře s deklarovanou cenou 199,90 koruny. Ve dvou odhalených případech prodejna účtovala 759 korun. „V odůvodnění rozhodnutí o pokutě je uvedena tato věta: ‚Taková frekvence porušení povinnosti správného účtování již svědčí o systémových nedostatcích v provozovnách obviněné,'“ uvedl Kverulant.
Penny Market se hájí tím, že v Česku provozuje přes 400 prodejen. V každé z nich připravuje několikrát do týdne akční cenové nabídky na stovky produktů.
„Při tak velkém objemu může při přeceňování dojít k individuálním pochybením. Pokud zjistíme, že k němu došlo, ihned sjednáme nápravu, tedy upravíme cenu a pokud náhodou byla zákazníkovi účtována nesprávná částka, rozdíl v ceně na místě vyrovnáme,“ řekl mluvčí řetězce Tomáš Kubík pro Aktuálně.cz.
Ve sledovaném období dostal dvě pokuty také Kaufland, v celkové výši 2,1 milionu korun. Tesco a Lidl byly potrestány dvěma pokutami téměř ve stejné výši – 750 tisíc, respektive 600 tisíc korun. I v těchto případech šlo převážně o rozdíl naúčtované ceny v neprospěch zákazníka.
Kouzla se slevami
Obchodní inspekce zároveň minulý týden oznámila, že některé řetězce chybují rovněž při stanovování cen u slevových akcí. Už přes půl roku musí prodejci na cenovkách uvádět informaci o nejnižší ceně za posledních 30 dnů. A pouze z této ceny smí podle zákona slevy počítat. Výjimkou je zboží rychlé spotřeby, například mléčné výrobky, maso, pečivo nebo ryby.
Praxe je ale často jiná. Některé z řetězců podle zjištění Aktuálně.cz stanovují zavádějící slevy třeba na trvanlivé potraviny, kosmetiku či nádobí.
V letošním prvním pololetí inspekce provedla 1142 kontrol, ve 40 procentech případů zjistila porušení zákona o ochraně spotřebitele. Vyměřila 39 pokut a vybrala 563 500 korun.
„Při kontrolách se převážně prokázaly nesprávné výpočty slev. Dále inspektoři zjistili případy, kdy deklarovaná sleva z ceny výrobku neobsahovala informaci o nejnižší ceně, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy,“ shrnul v tiskové zprávě šéf inspekce Jan Štěpánek.
Doplnil, že od změny pravidla o cenovkách zaznamenává jeho úřad vyšší množství dotazů od zákazníků týkajících se právě informací o slevách.
Mluvčí inspekce Jana Jelínková pro Aktuálně.cz uvedla, že inspektoři zjišťují problémy se slevami u většiny obchodních řetězců. „Včetně těch největších,“ sdělila bez jmenování konkrétních obchodníků. „Mnohá řízení na základě provedených kontrol nejsou dosud uzavřena. Až rozhodnutí nabydou právní moci, bude možné výsledky kontrol poskytnout,“ prohlásila mluvčí.