Madridský obchodní soud právě napsal kapitolu, která by mohla zásadně proměnit vztah mezi technologickými giganty a tradičními médii. Společnost Meta, vlastník Facebooku a Instagramu, musí zaplatit 87 španělským vydavatelům a tiskovým agenturám 479 milionů eur za nekalou soutěž. Důvod? Roky využívala osobní data uživatelů k cílené reklamě bez platného právního základu – a tím si vybudovala neférovou konkurenční výhodu.
Když data znamenají moc
Jádro sporu tkví v tom, jak Meta nakládala s osobními údaji. V květnu 2018 společnost změnila právní základ pro zpracování dat uživatelů – místo jejich souhlasu začala argumentovat nutností plnění smlouvy. Tento tah jí umožnil masivně těžit z behaviorální reklamy, aniž by musela žádat o explicitní souhlas. Irský úřad pro ochranu osobních údajů ji za to v roce 2022 potrestal, španělský soud nyní jde ještě dál.
Podle rozsudku Meta v období od května 2018 do srpna 2023 vydělala na španělském trhu s reklamou přes 5,2 miliardy eur. Soudce přitom poznamenává, že skutečná částka může být ještě vyšší – Meta totiž odmítla předložit detailní účetní výkazy pro španělský trh. Když firma nechce ukázat čísla, obvykle to znamená jediné: jsou ještě horší, než se zdá.
Nerovný souboj o reklamní koláč
Španělská média argumentovala, že Meta díky nelegálnímu zpracování dat získala strukturální výhodu na reklamním trhu. Zatímco tradiční vydavatelé musí dodržovat přísná pravidla ochrany soukromí, technologický gigant si podle soudu léta hrál podle vlastních pravidel. Výsledek? Menší příjmy z digitální reklamy pro novináře, větší zisky pro Zuckerbergovu firmu.
Soud při výpočtu odškodnění vycházel z odhadu tržeb, který předložila žalující strana. I když přesné dopady nelze vyčíslit na korunu, je jasné, že španělská média přišla o peníze, které by jinak mohla získat.
Co to znamená pro zbytek Evropy
Rozsudek je zatím v první instanci a Meta se hodlá odvolat. Firma tvrdí, že žaloba je nepodložená a postrádá důkazy. Jenže precedens je na světě. Podobné spory se už rozjíždějí ve Francii, a není důvod, proč by se nemohly objevit i jinde.
Španělský premiér Pedro Sánchez to shrnul jasně: „Ve Španělsku stojí zákon nad jakýmkoliv algoritmem i nad jakoukoliv velkou technologickou platformou.“ Půl miliardy eur je docela přesvědčivý důkaz, že to myslí vážně. Teď je na řadě zbytek Evropy – ukáže podobnou rozhodnost, nebo zůstane u proklamací?
Zdroj info: El Economista
Autor: Josef Neštický
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
<