

Francouzský regulátor CNIL udeřil na technologického giganta Google rekordní pokutou 325 milionů eur za porušení pravidel o cookies a reklamách v Gmailu. Tento krok, doprovázený sankcí 150 milionů eur pro módního prodejce Shein, však může rozvířit politické vlny za Atlantikem – Donald Trump už dříve varoval před odvetou za evropské regulace amerických firem.
Když se řekne „cookies“, většina z nás si představí otravné lišty na webových stránkách, které nás nutí klikat na „přijmout“ nebo „odmítnout“. Ale za těmito drobnými datovými soubory se skrývá obrovský byznys s osobními údaji – a také obrovské pokuty. Dne 4. září francouzský úřad pro ochranu osobních údajů CNIL udělil Googlu sankci ve výši 325 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 7,9 miliardy korun, za to, že bez jasného souhlasu uživatelů zobrazoval reklamy v Gmailu a porušoval pravidla o cookies. A to není vše – módní gigant Shein dostal pokutu 150 milionů eur za podobné prohřešky. Jaký je širší kontext tohoto rozhodnutí a proč by to mohlo rozhněvat Donalda Trumpa?
Cookies jako Achillova pata technologických gigantů
Cookies jsou malé soubory, které webové stránky ukládají do našich prohlížečů, aby si pamatovaly, kdo jsme a co máme rádi. Díky nim může Google nebo třeba Shein cílit reklamy přímo na nás. Problém je, že podle evropského nařízení GDPR musíme s takovým sledováním aktivně souhlasit – a odmítnutí musí být stejně snadné jako přijetí. Google však podle CNIL tuto zásadu ignoroval, zejména když v Gmailu zobrazoval reklamy bez jasného souhlasu uživatelů. Jak uvádí samotný CNIL, jde o opakované porušení, které trvá už roky. A čísla mluví jasně: Google dostal od roku 2019 ve Francii pokuty za podobné prohřešky už ve výši 50, 100, 150 a nyní rekordních 325 milionů eur, jak potvrzují data z oficiálních zpráv CNIL.
Není to ale jen o Googlu. Shein, který má ve Francii měsíčně 12 milionů návštěvníků, dostal pokutu 150 milionů eur za to, že rovněž sbíral data bez řádného souhlasu. Tento dvojitý úder ukazuje, že evropští regulátoři už nebudou tolerovat žádné výjimky – ať jste technologický obr, nebo módní e-shop.
Od drobných sankcí k miliardovým bitvám
Když se podíváme zpět, vidíme, že Evropa bojuje s technologickými giganty už dlouho. V roce 2019, když CNIL poprvé pokutoval Google částkou 50 milionů eur, to bylo spíš symbolické varování. Tehdy šlo o porušení GDPR v oblasti personalizace reklam. Postupně se ale sankce zvyšovaly – 100 milionů v roce 2020, 150 milionů v roce 2021 a nyní rekordní částka. Proč takový nárůst? Evropská unie, a zejména Francie, usiluje o tzv. digitální suverenitu – chce mít kontrolu nad tím, jak velké firmy nakládají s daty evropských občanů. Nové regulace jako Akt o digitálních trzích (DMA) nebo Akt o digitálních službách (DSA) tento tlak ještě zvyšují, jak potvrzují analýzy Evropské komise dostupné na europa.eu.
A co víc, CNIL dal Googlu šest měsíců na nápravu. Pokud se tak nestane, hrozí další pokuta 100 000 eur za každý den prodlení. To je jako kdyby vám šéf řekl, že máte týden na opravu chyby, jinak vám bude strhávat tisíce z platu denně. Tlak je obrovský.
Politická hrozba za Atlantikem
A teď k tomu, co dává celému případu geopolitický náboj. Donald Trump sice k této konkrétní pokutě zatím nevystoupil, ale jeho rétorika je jasná. Už koncem srpna varoval, že evropské země, které podle něj poškozují americké technologické firmy, čekají vysoká cla a exportní omezení. Trump dlouhodobě kritizuje evropské regulace jako nespravedlivé a politicky motivované. Není tedy těžké si představit, že tato rekordní sankce může být pro něj dalším důvodem k zaostření obchodní války mezi USA a EU.
Proč by nás to mělo zajímat? Protože jsme součástí EU a jakékoli odvetné kroky ze strany USA by mohly dopadnout i na české firmy a ekonomiku. Představte si, že by americká cla zdražila naše exporty nebo omezila přístup k technologiím, na kterých jsme závislí. Není to jen souboj mezi Francií a Googlem – je to zápas o to, kdo bude určovat pravidla digitálního světa.
Co bude dál? Na základě trendů, které sledujeme, lze předpokládat, že EU bude v přísné regulaci pokračovat. Jak naznačují zákulisní informace, další velké pokuty mohou přijít i pro jiné technologické firmy. Zároveň roste politické napětí mezi EU a USA. Pokud Trump své hrozby o clech a omezeních splní, můžeme se dočkat nové obchodní války, která se dotkne i nás.
Na druhou stranu, tento tlak může vést k pozitivním změnám. Firmy jako Google budou muset investovat do lepších nástrojů pro ochranu soukromí, což může v dlouhodobém horizontu zvýšit důvěru uživatelů. A my všichni, kdo denně klikáme na „přijmout cookies“, možná konečně dostaneme skutečnou kontrolu nad svými daty.
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Marek Hájek
Zdroj info: CNIL, Politico.eu, Itbiz.cz, ÚOOÚ, europa.eu
<