
V Česku je zájem o pořízení elektromobilu jeden z nejnižších v Evropě. Čistý elektromobil by si jako svůj další vůz pořídila čtyři procenta lidí. Evropský průměr je 13 procent, světový 15 procent. Vyplývá to z průzkumu a dat agentury Ipsos ze 30 zemí.
Nejvyšší ochotu pořídit si elektromobil mají ze zemí, které sledoval Ipsos, Číňané. Elektrické auto by si pořídilo 37 procent z nich. Následuje Norsko s podílem 36 procent a dále Nigerie a Indie se zhruba 30 procenty. Naopak předposlední zemí před Českem je Polsko s pěti procenty zájemců a Japonsko se šesti.
Podle průzkumu, který udělal Ipsos mezi více než 1000 respondenty v Česku, dvě třetiny Čechů nikdy v elektromobilu neseděly. Výrazně větší zkušenost mají mladí lidé do 35 let z větších měst nad 100 000 obyvatel.
Za největší výhody elektromobilu Češi považují nižší hlučnost a nulové emise při provozu. Naopak obavy se nejčastěji týkají omezeného dojezdu. Okolo 60 procent by se bálo vyrazit elektromobilem k moři, celkem 29 procent lidí odrazuje vyšší pořizovací cena.
Parametry elektromobilů se podle jednatele společnosti E.ON Drive Infrastructure Martina Klímy výrazně posunuly, od výkonu a komfortu přes cenu po dojezd.
„Moderní elektromobily běžně zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Dvě nabíjecí zastávky tak na 1000 km dlouhé cestě k moři obvykle stačí. Řidič by je stejně musel udělat kvůli odpočinku. Navíc průměrný denní nájezd řidiče v Česku je 30 až 40 km,“ podotkl Klíma. Připustil, že elektromobily zůstávají pro většinu obyvatel ČR dražší než vozy se spalovacím motorem.
Návratnost investice do elektromobilu vidí zástupci E.ON především ve způsobu nabíjení. „S využitím domácí fotovoltaiky lze v jarních a letních měsících jezdit prakticky zadarmo. I při veřejném nabíjení vychází provoz elektromobilu levněji než u dieselového vozu,“ uvedl vedoucí Mobility services E.ON Energie Jakub Kott.
Registrací ale přibývá
I přes vlahý zájem o elektromobily Česko nicméně v prvním pololetí zaznamenalo druhý nejvyšší růst počtu registrací nových elektromobilů v Evropské unii. S navýšením prodeje o 67 procent skončilo hned za Španělskem, kde registrace vzrostly o 84 procent.
„Tento růst však vychází z nízkého výchozího základu. Pokud srovnáme aktuální čísla s druhou polovinou loňského roku (6 799 vozidel), kdy se již naplno projevily efekty dotačního programu pro firmy, je nárůst minimální. To naznačuje, že dynamika růstu se pravděpodobně bude zpomalovat,“ upozorňuje Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).
Celý evropský trh s elektromobily rostl o 22 procent. V podílu elektromobilů však ČR stále výrazně zaostává a s šesti procenty mu patří až 17. příčka. V Česku je v současnosti 5 500 veřejných dobíjecích bodů, z toho přes 650 provozuje E.ON.