Zatímco před deseti lety se v okolí stanice Nádraží Holešovice dal pořídit byt o rozloze 70 metrů čtverečních za zhruba 2,9 milionu korun, letos v prvním pololetí se tam stejně velké nemovitosti prodávaly v průměru za deset milionů. Tato stanice červené linky C se stala největším skokanem v Metroindexu portálu Hypox.cz, když cena za metr čtvereční prodaného bytu vzrostla za deset let o 241 procent.
Bydlení u metra zdražilo v celé metropoli (za deset let v průměru o 147 procent), v Holešovicích ale hraje zásadní roli složení bytů, které se nabízely k prodeji. Zatímco před deseti lety si zájemci v okolí stanice mohli vybírat jen z bytů ve starších činžovních domech, letos měli k dispozici i mnoho nově dokončených jednotek v novostavbách – což vytáhlo průměrnou cenu ještě výrazněji výš.
„Ceny bytů v okolí stanic metra ovlivňují tři hlavní faktory,“ říká k výsledkům spoluzakladatel portálu Hypox.cz Milan Roček. „Prvním je lokalita a její lukrativita. Druhým je původní skladba bytového fondu, kdy v některých částech Prahy dominovaly buď cihlové domy, nebo naopak panelová sídliště. Nejvýznamnějším faktorem posledních deseti let je ale změna poměru starších bytů a novostaveb, které byly v okolí některých stanic metra vystavěny. Tam, kde v posledních letech došlo k výrazné výstavbě, došlo rovněž k nejvyššímu procentuálnímu nárůstu cen právě díky změně skladby bytů.“
Autoři Metroindexu vyhodnotili ceny bytů za první pololetí let 2014 a 2024. V potaz brali vždy okruh 500 metrů od stanice metra. V případě těch, které se nacházejí dál od zástavby, pak jeden kilometr. Celkem se v posledních deseti letech prodalo v tomto perimetru 54 tisíc bytů.
„Nejdražší lokality a tím i stanice metra jsou v historickém centru Prahy – Staroměstská, Malostranská, Náměstí Republiky,“ říká Roček. Ve všech třech případech si zájemci o byt musí připravit více než 200 tisíc korun za metr čtvereční.
Naopak nejlevnější byty se dají pořídit na okrajích červené linky C. Konkrétně v okolí stanice Roztyly vyjde metr čtvereční v průměru na 92,7 tisíce korun a poblíž konečné stanice Letňany na 97,4 tisíce.
Luxusní zelené áčko
Na zelené lince A jsou tedy nejdražší byty u Staroměstské, kde si zájemci o modelový sedmdesátimetrový byt musí připravit 15,7 milionu korun, jen o pár set tisíc korun méně stojí byty na protějším břehu Vltavy, poblíž Malostranské. Vysoké ceny jsou v této oblasti běžné – metro protíná historické centrum tvořené převážně honosnými domy.
„V okolí stanice Staroměstská se nachází i nejdražší pražská ulice – nejen co do obchodů, ale rovněž i cen bytů – Pařížská. V létě 2024 zde proběhla jedna z nejvyšších transakcí při prodeji bytu, prodal se za 417 tisíc za metr čtvereční,“ uvádí autoři Metroindexu.
Nejlevněji lze sehnat bydlení u linky A v blízkosti konečné Depo Hostivař, která se nachází mezi průmyslovými areály. Sedmdesátimetrový byt vyjde ve srovnání s centrem metropole na polovinu, zhruba na 7,3 milionu.
Proměnlivé žluté béčko
Na žluté lince B lze nejlevnější bydlení sehnat v blízkosti stanice Smíchovské nádraží, kde je na koupi sedmdesátimetrového bytu potřeba 7,1 milionu. Nejdražší bydlení je opět v centru, v okolí Náměstí Republiky obdobně velký byt vyjde na 12,6 milionu.
U béčka v posledních letech přibylo ve srovnání s ostatními dvěma linkami nejvíc novostaveb. Mezi stanice s největším poměrem nových bytů patří například Zličín, Stodůlky, Jinonice nebo Radlická na levém břehu Vltavy a Kolbenova, Vysočanská nebo Rajská zahrada na východním okraji Prahy. Významnou proměnou prochází i okolí stanic v širším centru města, jako jsou karlínské a libeňské stanice Palmovka, Invalidovna a Křižíkova. To táhne ceny nahoru.
Navíc se může stát, že i velmi blízké stanice metra se v cenách bytů velmi liší. „To je evidentní v případě stanic Jinonice a Radlická, které díky většímu podílu novostaveb vycházejí výrazně dráž než nedaleké Smíchovské nádraží,“ uvádějí autoři Metroindexu. To se ale výhledově změní po dokončení obřího projektu Smíchov City, který pravděpodobně zvedne průměrné ceny i u Smíchovského nádraží.
Nejvytíženější červené céčko
U nejstarší a nejvytíženější linky C lze sehnat byty v průměru nejlevněji. I proto, že na obou koncích jsou velká panelová sídliště. Nejdostupnější lokalitou zůstávají Roztyly, kde modelový byt vyjde na necelých 6,5 milionu korun. Naopak cenově nejméně dostupné je bydlení v okolí Hlavního nádraží, kde na stejně velký byt potřebují zájemci přibližně 14,2 milionu.
U linky C se v posledních deseti letech nestavělo tak mohutně jako například na béčku. Velké změny se ale nyní odehrávají v širším centru města v okolí zmíněné stanice Nádraží Holešovice, která se stala celopražským skokanem v nárůstu cen bytů v okolí stanic metra. Nejenže tam byla řada projektů už dokončena, ale navíc startuje výstavba rozsáhlé čtvrti Bubny-Zátory na místě současného brownfieldu.
Video: Vize město – jak stavět na okrajích Prahy
Vize město – jak stavět na okrajích Prahy. | Video: Aktuálně.cz