Nárůst počtu železničních dopravců v Česku se loni zmírnil, přibylo jich jen o jednoho na 135. Počet strojvedoucích s licencí klesl o víc než sedm procent, vliv na to ale měly končící licence, které jejich držitelé už neobnovovali. Výrazně naopak přibylo žen s oprávněním pro řízení drážního vozidla.
Ze statistik vyplývá, že v Česku dlouhodobě přetrvává vysoký počet železničních nehod, střetů na přejezdech i projetých návěstidel, uvedl v pondělí Drážní úřad k výroční zprávě za loňský rok, kterou zveřejnil na svém webu. Statistiku nehod na drahách zveřejnila už dřív Drážní inspekce.
Železniční sektor se loni podle Drážního úřadu stabilizoval. „Nárůst počtu dopravců provozujících drážní dopravu na našem území, který jsme zaznamenávali v minulých letech, se zpomalil. Zvýšil se pouze o jednoho na 135. Počet provozovatelů dráhy zůstal na čísle osm,“ uvedl úřad.
Po pauze způsobené epidemií koronaviru Drážní úřad zaznamenal nárůst zájmu o zkoušky k získání licence strojvedoucího. Loni je absolvovalo 591 lidí, úspěšných bylo 66 procent z nich. Zkoušky tak loni zvládlo o 56 strojvedoucích víc než v roce 2021, přesto držitelů platných licencí ke konci loňska meziročně ubylo o 777 na 9732. „Pokles v evidenci je způsoben obnovou licencí, jimž končí desetiletá platnost a část držitelů o prodloužení nepožádala. Pravděpodobně již činnost strojvedoucího nevykonávají,“ uvedl úřad.
Žen mezi strojvůdci ale přibývá. Licenci strojvedoucího mělo na konci loňska 79 žen, o rok dříve jich bylo 66. Zkoušku na řízení vozidla na drážní vlečce loni podstoupilo 119 lidí s úspěšností 73 procent.
Drážní úřad je rovněž zodpovědný za takzvané státní dozory, při nichž kontroluje dodržování povinností dopravců a provozovatelů či vlastníků drah. Loni provedl 912 dozorů, tedy o téměř 300 víc než o rok dřív, kdy ale jeho činnost omezovala proticovidová opatření. „Při kontrolách nebyly zjištěny zásadní nedostatky, které by měly vliv na ohrožení bezpečnosti železničního provozu,“ uvedl úřad. Od loňského února nově monitoruje také pracovní dobu a dodržování odpočinku strojvůdců, aby nepřekračovali povolené limity třeba při práci pro více dopravců.
„Od února loňského roku, kdy vstoupila v platnost novela zákona o dráhách, se naplno rozběhly také schvalovací procesy spojené s jednotným osvědčením o bezpečnosti dopravce i uváděním vozidel na trh,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Velká část dopravců si podle něj musí obnovit osvědčení o bezpečnosti vydávané maximálně na pět let. „Tyto nové žádosti se již posuzují podle přísnějších pravidel evropského nařízení, což znamená, že se důkladně prověřuje i realizace sepsaných postupů v praxi,“ dodal Kolář.
Nedovolených jízd drážních vozidel za návěstidlo bylo podle výroční zprávy Drážního úřadu loni nejvíc za nejméně pět let. Stalo se 176 takových případů, tedy o dva více než o rok dřív. Od roku 2018, kdy bylo nedovolených jízd 142, počet postupně narůstá. Víc než dvě třetiny loňských pochybení způsobilo nerespektování zákazu, v téměř všech zbylých případech vozidlo před návěstidlem nedobrzdilo.
Statistiku incidentů na drahách včetně jejich následků zveřejnila už dřív Drážní inspekce. Podle jejích údajů loni při nedovolených jízdách za návěstidla zemřel jeden člověk a devět lidí bylo zraněno, o rok dřív byly oběti čtyři a zraněných 60. Celkově loni v Česku podle Drážní inspekce na železnici, v metru a na lanových, trolejbusových i tramvajových drahách zemřelo 249 lidí, tedy o 43 více než o rok dříve. Počet mimořádných událostí na drahách vzrostl o více než 16 procent na 4474.